MTV:n Ilmoituskone

Persoonallisia mainoksia yksinkertaisin menetelmin. MTV:n Ilmoituskone on verkkopalvelu, joka mahdollistaa tee se itse -mallilla toteutettavat tv-ilmoitukset ensimmäisenä Suomessa,

Ilmoituskone mahdollistaa tv-ilmoitusten tee se itse –mallin ensimmäisenä Suomessa

Ilmoituskone on MTV Oy:lle tuotettu verkkopalvelu, joka mahdollistaa tee se itse -mallilla toteutettavat tv-ilmoitukset ensimmäisenä Suomessa. Ilmoituskoneella tehtyyn 10 sekunnin mittaiseen tv-ilmoitukseen tarvitaan kaksi kuvaa ja mainostekstit, jotka upotetaan Ilmoituskone-palvelussa valittuun animaatiopohjaan. Ilmoitus kohdennetaan alueellisesti MTV3-kanavalla ja MTV Katsomossa, ja tv-tuotanto sisältyy tv-kampanjan hintaan.

Tämä sopii erityisesti alueellisille mainostajille, jotka ovat aiemmin käyttäneet printtiä. Tämä on hyvä tapa päästä kokeilemaan televisiota. Ilmoituskone ei luonnollisestikaan korvaa varsinaista mainostuotantoa, vaan se on tarkoitettu ensi askelten ottamiseen.

Mikko Laakso, Myyntijohtaja, MTV Media

Ilmoituskone haastaa paikalliset printtimediat

Ilmoituskone haastaa paikalliset printtimediat, ja Ilmoituskone on suunniteltu erityisesti uusien tv-mainostajien työkaluksi. Konseptilla haluttiin tavoittaa perinteisen tv-mainonnan liian kalliiksi kokevan pk-sektorin edustajat, joiden vuotuiset markkinointibudjetit ovat vielä verrattaen melko pieniä.

TV-mainonnan ei tarvitse olla kallista, ja mainoksen voi suunnitella vaikka kotikoneella

Verkosta löytyvällä Ilmoituskone-sovelluksella halutaan näyttää, ettei televisiomainonnan tarvitse olla kallista vaan päinvastoin: Tv-mainonnan hinta on printtiin verrattuna varsin kilpailukykyinen vaihtoehto. Etenkin, kun mainoksen voi suunnitella vaikka omalla kotikoneella. "Hyvän kampanjan Kemi-Torni-alueelle, jossa asuu 60 000, saa 1000 eurolla", arvioi MTV:n myyntijohtaja Mikko Laakso.

Palvelu toimii yksinkertaisesti: Asiakas valitsee ilmoitukselleen teeman kolmesta eri vaihtoehdosta, joista jokainen säätelee eri tavalla mainoksen tunnelmaa; ulkoasua ja musiikkia. Tämän jälkeen palveluun ladataan valokuvat ja lisätään mainostekstit.

Ilmoituskone on kaikille käyttäjille avoin esikatseluvaiheeseen asti, ja lopullinen mainos tuotetaan yhdessä MTV:n myyjän kanssa. Asiakas saa tuottamalleen esikatseluvaiheen mainokselle uniikin linkin, jota on helppo jakaa esimerkiksi oman organisaation jäsenten kesken.

MTV Ilmoituskone on suunniteltu erityisesti uusien tv-mainostajien työkaluksi.

Suunnittelun lähtökohdat

Palvelun ja sen toimintakonseptin ollessa kuluttajille vielä täysin uusia, rakennettiin Ilmoituskoneen käyttöliittymä käytettäväksi puhtaasti intuition pohjalta; palvelu ohjaa käyttäjää sujuvasti vaiheesta toiseen ja tekee Ilmoituskoneen käytöstä suoraviivaista ja vaivatonta; palvelun jokaisessa vaiheessa näytetään opastetekstit, jotka kertovat, mitä seuraavaksi pitää tehdä.

Väittämillä ja teeseillä palvelun erinomaisuudesta ei päästä samaan lopputulokseen kuin antamalla käyttäjille mahdollisuuden testata palvelua itse – loppuun saakka.

Huippu hyvä juttu kokonaisuutena.

Mika Lehtiniemi, Toimitusjohtaja, LKV Kiinteistömaailma

Persoonallisia mainoksia yksinkertaisin menetelmin

Alkuvaiheessa videon muokkausvaihtoehdot pidettiin minimissä, sillä palvelusta haluttiin tehdä mahdollisimman yksinkertainen. Ideana olikin etsiä pienin mahdollinen määrä toimintoja ja valintoja kuitenkin siten, että mainostajat pystyvät tuottamaan mahdollisimman persoonallisia tv-ilmoituksia.

Toteutus

Ilmoituskone on HTML5-tekniikalla toteutettu mtv.fi-sivustolta löytyvä verkkosovellus, jonka avulla käyttäjä voi suunnitella helposti ja vaivattomasti tv-ilmoituksen. Sovelluksen taustajärjestelmänä toimii kevyt PHP-pohjainen ratkaisu, joka hoitaa syötetyn tiedon varastoinnin, käsittelyn ja jakamisen.

Asiakas voi ladata haluamansa 1-2 kuvaa ja mainostekstit suoraan valmiiseen animaatiopohjaan, joita on tarjolla kolme eri vaihtoehtoa. Nelivaiheisen palvelun jokaisessa vaiheessa näytetään selkeät opastetekstit, jotka kertovat, mitä asiakkaan tulee seuraavaksi tehdä.

Ilmoituksen videomainen esikatselu on toteutettu GSAP–animaatiokirjastoa käyttäen, mikä mahdollistaa muokkausvaiheessa olevan ilmoituksen esikatselun. Asiakas saa Ilmoituskoneesta mainokselleen uniikin linkin, jonka kautta sitä voivat esikatsella esimerkiksi oman organisaation jäsenet.

Tulokset

"Olemme markkinoineet kaksi talotapahtumaa Ilmoituskoneen avulla ja molemmat ovat olleet menestyksekkäitä", toteaa Ilmoituskoneen kautta jo viidennen kampanjan tilannut LKV Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Mika Lehtiniemi.

Syyskuussa 2013 lanseerattu palvelu kiinnostaa tulosten mukaan jo nyt täysin uudenlaista kohderyhmää; alunperin pienten suomalaisten kaupunkien pk-yrityksille suunniteltu Ilmoituskone-palvelu on innostanut suurempia pk-seudulle ja Suomen muihin isoihin kaupunkeihin sijoittuneita yrityksiä, jotka haluavat fokusoida kustannustehokkaaseen tv-mainontaan.

Ilmoituskoneella on poikkeuksellisen pieni bounce rate (4,31 %), mikä kertoo kävijöiden kiinnostuksesta palvelua kohtaan. Pieni bounce rate eli poistumisprosentti indikoi hyödyllisestä ja helppokäyttöisestä palvelusta. Kävijät ovat aktiivisesti kokeilleet Ilmoituskonetta ja sen tarjoamia mainosvaihtoehtoja.

» www.mtv.fi/spotti/mainostaminen/ilmoituskone

Kiitos yhteydenotosta

Olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

Jätäthän ystävällisesti yhteystietosi niin olemme pikimmiten yhteydessä.

Sähköpostiosoite on viallinen!
Kenttä on vaadittu!