Musiikkitalon uusi verkkopalvelu lanseerattiin Digitalist Network –seminaarissa 

16.04.2014

Loppuunvarattu Yritysjohdon, Digitalistien, Yrityskumppanien ja Valveen 26.3.2014 järjestämä Digitalist Network –seminaari keräsi Musiikkitalon tunnelmallisen harjoitussali Paavon lehtereille 200 digitalistia. Tapahtuman ohessa lanseerattiin myös Valveen Musiikkitalolle suunnittelema ja toteuttama, käyttäjästään oppiva verkkopalvelu.

Marinella Ruusunen
Content Producer Valve King

marinella.ruusunen@valve.fi

Asiakaskeskeinen verkkoliiketoiminta puhuttaa

Yritysjohdolle ja verkkopalveluista vastaaville johtajille ja kehittäjille suunnattu kohtaaminen kokosi yhteen digialan vaikuttajat, tekijät ja toteuttajat. Seminaari pureutui loistavien puhujiensa ansiosta etenkin asiakaskeskeiseen verkkoliiketoimintaan, digipalveluiden kehittämiseen ja yksilöllisten asiakaskokemusten tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Seminaarin ohjelma

Digitalist Networkin pääsihteeri Ville Tolvanen avasi seminaarin mainiolla Osaavatko suomalaiset palvella asiakasta verkossa? -puheenvuorollaan. Valveen asiakkuusjohtaja Tarja Lähdemäki jatkoi haastattelemalla OP-Palveluiden Sari Heinosta muutosajureista, haasteista ja opeista matkalla itsepalvelusta ylivertaiseen asiakaskokemukseen – kokemukseen, jonka OP-Pohjola on ansiokkaasti tarjonnut asiakkailleen.

Lyhyen verkostoitumistauon jälkeen lavalle asteli Solitan Ossi Lindroos, aiheenaan asiakaskeskeinen verkkopalvelu vuonna 2014.  Kuten Ossia, myös Antti Tiihosta ja case-esimerkkiään Veikkaus – Suomen suurin verkkokauppa kiiteltiin paljon etenkin Twitterissä.

Seminaarin lopuksi kuultiin päivän aiheita käsittelevä ja summaava paneelikeskustelu, johon osallistuivat OP-Palveluiden SVP of Web Services Sari Heinonen, Musiikkitalon toimitusjohtaja Katja Leppäkoski, Veikkauksen Vice President Antti Tiihonen sekä Valveen toimitusjohtaja Jorma Maaninka. Paneelin vetäjänä toimi Ville Tolvanen.

Case Musiikkitalo – sivusto, joka oppii käyttäjästään

Tilaisuudessa lanseerattiiin Valveen Musiikkitalolle suunnittelema ja toteuttama uudenlainen verkkopalvelu, joka sekä palvelee asiakkaita että tukee Musiikkitalon viestintää: rohkean ja uudenlaisen sivustomallin ansiosta sisältöjä voidaan jakaa kokonaisuuksina yksittäisten sisältösivujen sijaan.

Sivusto myös oppii jatkuvasti käyttäjistään: taustalla pyörivä älykäs logiikka antaa suositteluja kuluttajan tekemien navigoin­tipolkujen sekä sivustolla luettujen sisältöjen perus­teella. Näin Musiikkitalo.fi-sivusto toimii kuten verkkokaupat: se oppii ymmärtämään musiikinnälkäisten kuluttajien tarpeita ja antaa suosituksia niiden mukaan.

Mitä jos saadaan sitä mitä tilataan, eikä sitä mitä oikeasti tarvitaan?

Musiikkitalon viestintäpäällikkö Marja-Leena ”Marjukka” Lehtimäki kertoo tarjouspyynnön laatimiseen vaadittavan prosessin olleen verrattaen pitkä ja pyörineen vahvasti ”mitä jos kilpailutuksen perusteella saadaan sitä mitä tilataan, eikä sitä mitä ihan oikeasti halutaan ja tarvitaan” –pelkotilan ympärillä.

Tarjouspyyntökilpailun voittamiseksi toimittajan piti tarjota näkemyksellistä ratkaisua juuri Musiikkitalon haasteisiin, joita olivat esimerkiksi musiikkiesitysten ja –tapahtumien järkeistäminen verkossa toimivaan ja helposti selattavaan muotoon.

Mainittakoot, että Musiikkitalossa järjestetään yhden kuukauden aikana jopa 70-100 yksittäistä musiikkiesitystä.

”Voi Marko, mistä sä tiesit!”

Musiikkitalon viestintäpäällikön Marjukan ja Valveen konseptisuunnittelijan Essi Raunamaanyhteinen puheenvuoro Case Musiikkitalo ihastutti: mieleen painui etenkin Marjukan käyttämä Innon Marko –vertaus, jossa mies on uudistanut asiakkaan kodin onnistuneesti ja yli odotusten – aivan, kuten Valve onnistui Musiikkitalo.fi-sivustouudistuksessaan:

"Voi Marko, mistä sä tiesit, siis kun tää on niinkun mun päästä, mut kun mä en olis itte osannut!" - Marja-Leena Lehtimäki

Kontrolli annettiin asiakkaalle – miten kävi?

Verkkopalvelu rakentuu käyttäjäsuositteluille ja sille, mitä käyttäjät sivustolla tekevät. Käyttäjät eivät siis enää ole vain käyttäjiä vaan osallistujia, jotka äänestävät klikkauksellaan siitä, miten eri julkaisijoiden tapahtumat eli sisällöt sivustolla nousevat ja muodostuvat. Samalla nämä osallistujat antavat arvokasta tietoa siitä, miten sisältöjä kannattaa lähteä jatkokehittämään; mikä toimii ja mikä ei toimi.

"Otettiin rohkea askel: Me menetään se kontrolli.
Me annetaan kontrolli asiakkaalle uudella Musiikkitalo.fi-sivustolla."
- Essi Raunamaa

Lyhyesti: sivustorakenne haastaa sisällöntuottajat tuottamaan entistä parempaa ja mielenkiintoisempaa, ennen kaikkea asiakaslähtöistä eli asiakasta oikeasti kiinnostavaa sisältöä.   

Sivusto osaa myös yllättää ja tarjoaa välillä suosituksia myös käyttäjän mieltymysten ulkopuolelta.

Tärkeintä lienee kuitenkin se, ettei uusi Musiikkitalo.fi-sivusto pakota käyttäjää etsimään tietoa, vaan tarjoaa tälle hyödynnettäväksi kontekstisidonnaista sisältöä, joka kiinnostaa häntä kaikkein eniten.