Niin niin, mutta miten?

24.01.2013

Tällä viikolla luettavaksi on tupsahtanut taas mielenkiintoisia kirjoituksia sisällön ja sisältöstrategian saralta.

Tuija Riekkinen




Erityisesti Differon Sisältöstrategia-blogin pohdinta, että kenelle sisätöstrategia kuuluu oli ilahduttavaa lukemista.

Sisällön tärkeydestä ja sisältöstrategiasta puhutaan jo paljon, mutta keskusteluissa ei tarpeeksi käsitellä asiaa miten-kulmalla. Eli miten yrityksiin saadaan implementoitua sisältöstrategia? Tai paremminkin, todellista arvoahan tuo vasta se, kun sisältöstrategia on osa yrityksen joka päiväistä toimintaa.

Differon blogissa nostettiin asia hienosti esille. Sisältöstrategia ei ole yksittäisen organisaation asia.

Monessa yrityksessä verkkotekeminen yleensäkin on yksittäisen organisaation asia, koska on haluttu antaa verkkotekeminen siihen erikoistuneiden ammattilaisten käsiin. Mutta onko verkkotekeminen nykypäivänä samanlaista kuin se oli vielä jokunen vuosi sitten? Mielestäni ei.

Verkkotekemisen ympärillä on edelleen liikaa turhaa mystifiointia. Ihmiset, jotka eivät ole olleet verkkotekemisen parissa, kokevat sen ehkä tekniseksi tai muuten vaan vaikeaksi ja sellaiseksi, mistä ei vaan voi tajuta mitään, ellei sitä tee ammatikseen. Ammatikseen verkkohommia tekevät puolestaan kantavat joskus kortensa kekoon tekemällä asioista juurikin vaikean ja teknisen kuuloista.

Tästä syystä yrityksissä dumpataan verkkotekeminen johonkin tiimiin, joka sitten parhaansa mukaan koettaa tehdä “nettiä”. Pahimmillaan tiimien toimenkuva voi typistyä hyvin tekniseksi tai muuten toteuttavaksi rooliksi eikä kukaan levitä organisaatiossa esimerkiksi sisältöstrategian ilosanomaa. NYYH!

Jotta sisältöstrategiaa saataisiin vietyä eteenpäin organisaatioissa, pitäisi mielestäni ensin alkaa järjestelmällisesti purkamaan verkkotekemisen myyttejä ja saada kaikki yrityksen olennaiset toimijat sitoutettua työhön.

Verkkotekemiseen on syystäkin olemassa ammattilaisia, mutta verkon avulla asiakkaiden haltuunottoon tarvitaan myös substanssia ja kokemusta, jota löytyy yrityksen työntekijöiltä. Yritykseen pitäisi saada luotua ilmapiiri, että jos tunnet asiakkaasi, kilpailijasi, tuotteesi ja tiedät millä argumenteilla myyt, osaat tehdä myös “nettiä” ja olet tärkeä lenkki osana kokonaisuutta. Eihän kukaan edellytä näiltä henkilöiltä sitä, että he kehittävät työnsä ohessa sen luovan ratkaisun viestin välittämiseen tai päättävät, että mennäänkö nyt avoimen lähdekoodin sisällönhallinnanjärjestelmällä vai jollain muulla. Ei, koska näihin on sitten olemassa ammattilaisia, joille asiat voidaan jopa kokonaan ulkoistaa.

Sisältöstrategin parhaita kavereita ovat yrityksen työstään, osaamisalueestaan ja työnantajastaan innostuneet substanssiosaajat. Mutta ei riitä, että heidät saadaan jallitettua muutamaan palaveriin, vaan heidät pitää sitouttaa tekemään työtä järjestelmällisesti, toteuttamaan siis sisältöstrategiaa.
 

Tämä vaatii muutosjohtamista, sillä ensinnäkin, verkon mahtiin myyjänä ei vieläkään välttämättä uskota ja toisekseen, organisaatiot ovat tottuneet työskentelemään projektimoodissa eli paiskitaan töitä messuja ja tuotelanseerauksia varten.

Niin ja kolmanneksi sitten tietysti se, että verkon tekeminen on nähty olevan sen siihen erikoistuneen tiimin tehtävä eivätkä ihmiset yleensä hinkua itselleen ylimääräisiä työtehtäviä eivätkä yleensä toisaalta myöskään luopua omistaan.

Ollaanko umpikujassa? Ei, koska mahdollisuudet pitää nähdä haasteiden läpi ja organisaatioissa on aina rohkeita uudisraivaajia.

Tässä teille uudisraivaajille haaste nimeltä sisältöstrategia, iskekää kiinni!

Lue lisää aiheesta