Onko sarjakuva verkkosisällön the next big thing?

18.12.2013

Olen huomannut, että digi-ihmiset tuppaavat herkästi kritisoimaan perinteistä printtimediaa – tuntuu, etteivät printtitalot osaa tehdä mitään oikein. 

Tuija Riekkinen




Digitaalisuutta sisältöjen silmin katsovan suunnittelijan näkemyksestä printti tekee paljon hyviä asioita ja digi se vaan seuraa perässä. Miettikäähän, olihan lehdissäkin aluksi vaan tekstiä ja sitten tulivat kuvat ja infografiikka jne. Samaa trendiä ovat noudattaneet myös sisältöpohjaiset verkkopalvelut. Printtipuolella on kehitetty painomenetelmiä ja digipuolellakin kehittyvä teknologia mahdollistaa paremmat sisältöelämykset. Suosittu Flipboard-sovellus imitoi aikakauslehtimäistä selailua ja taittoa ja nyt digiin ovat ilmestyneet sarjakuvat. Mitä printti edellä, sitä digi perässä. OMG!

Onko teidän Facebook-feediinne jo ilmestynyt hassuja asioita tekeviä sarjakuvahahmoja, jotka näyttävät jotenkin tutulta? Hahmot näyttävät tutuilta, koska Facebook-ystäväsi on luonut itsestään sarjakuvahahmon uudessa Bitsrips-nimisessä palvelussa. Tai ihan uusi uusi palvelu ei ole, koska palvelu lanseerattiin Facebook-sovelluksena noin vuosi sitten. Vasta iPhone-sovelluksen avulla Bitsrips valloitti maailman.

Bitstrips surffaa vankasti visuaalisuustrendin aallon harjalla. Visuaalisuuden tärkeydestä on paasattu jo pitkään ja tuloksiakin on nähtävissä, mutta visuaalisuuden ja sen avulla viestin välittämisessä on vielä tekemistä. Bitsrips iskee tähän rakoon. Sarjakuva on nimittäin aivan loistava tapa viestiä. Yksistään hahmon ilmeiden avulla viestiin saadaan liitettyä tunnetiloja, mitkä tavallisissa kuvissa näyttävät helposti korneilta.

Bitsripsissä hahmon ilmettä voi muokata helposti ja saada näin yhden ruudun sarjikseen haluamansa fiiliksen.

Puhe- tai ajatuskupla täydentää tunnelman ja kuvateksti alleviivaa lopullisen viestin.

Sarjakuva on myös helposti lähestyttävä; aina on aikaa lukea muutaman boxin mittainen sarjis. Sarjakuvat ovat täynnä hahmoja, joihin ihmiset voivat samaistua. Hahmojen avulla voidaan myös viestiä tärkeitä asioita. Kaupallisiakin. Sarjis ei ole banneri, sehän on sisältöä.

Metro Trainsille tehty “Dumb ways to die” –kampanja ei ole suoranaisesti sarjakuva, mutta kampanjan pääosissa ovat hauskat piirroshahmot, joiden ympärille on rakennettu paljon kampanjaelementtejä, jotka toimivat hyvin sekä digitaalisessa että analogisessa maailmassa.

Uskon, että sarjakuva ja mahdollistaa samanlaisen integroidun lähestymistavan. Tarvitset hyviä tarinoita sekä niitä uskottavasti ja sitouttavasti kertovat hahmot (niin ja taustalle tietysti sisältöstrategian, sarjakuvahan on vaan yksi sisältö, joka toteuttaa sisältöstrategissa määriteltyjä tavoitteita ja rooleja).

Jos sarjakuvien avulla viestintä kiinnostaa, kannattaa ladata Comic life –työkalu. Sen avulla onnistuu vähintäänkin harjoittelu ja ideointi varsinaista tuotantoa varten.

Kuvat: http://www.bitstrips.com