Onnistunut verkkokauppa

06.04.2011

Parin viikon takaisissa Internet Expo & Digital Marketing seminaareissa päästiin taas hyviin aiheisiin. TNS Gallupin digitaalisen median tutkimusyksikön johtaja Seppo Roponen tarttui torstaina heti aamusta härkää sarvista ja kertoi onnistuneen verkkokaupan edellytykset.

Heidi Tiainen




Seppo Roponen nosti kolme tärkeintä kriteeriä onnistuneelle verkkokaupalle: hinta, valikoima ja brändi. Verkkokaupassa hintaa voi korostaa samoilla eväillä kuin kivijaloissakin; kanta-asiakasohjelmilla ja tarjouksilla. Lisäksi hintaa voi korostaa edullisilla toimituskuluilla ja hintavetoisella e-markkinoinnilla.

Verkkokaupassa valikoimaan kannattaa panostaa kahdella tavalla; leveydellä tai syvyydellä. Valikoiman leveydellä tarkoitetaan perinteistä ”tavaratalomallia”, jossa verkkokaupasta löytyy useita tuotteita ja tuoteryhmiä. Valikoiman syvyydellä tarkoitetaan parhaimmillaan, että verkkokauppa on yhden tuoteryhmän huippuosaaja. Roponen myös kehottaa, että valikoiman kohderyhmään pitää panostaa ja valikoimaa tulee painottaa kaikessa markkinoinnissa esimerkiksi tuotenostojen avulla.

Kun yrityksen brändi on haluttu, verkkokaupassakin halutaan käydä. Turvalliselta ja luotettavalta brändiltä uskalletaan ostaa. Pieniä ja vielä tuntemattomia toimijoita auttaa tunnettujen toimijoiden brändiapu esimerkiksi sivuston verkkopankit. Turvallisen maksamisen palvelut edesauttavat myös luottamusta uuteen toimijaan.

Kolmen pääominaisuuden lisäksi verkkokaupan tulee olla helppokäyttöinen ja asiointiprosessin mutkaton. Maksutapoja tulee olla monipuolisesti ja jakelun monimuotoista esimerkiksi kotiintoimitus, myymälänouto jne. Vaikka verkossa ollaankin, tärkeää on myös tarkoituksenmukainen asiakaspalvelu. Seppo summaa vielä lopuksi: jokaisen verkkokauppiaan tulee löytää omat vahvuudet ja rakentaa niiden varaan.

Parin viikon takaisissa Internet Expo & Digital Marketing -seminaareissa päästiin taas hyviin aiheisiin. TNS Gallupin digitaalisen median tutkimusyksikön johtaja Seppo Roponen tarttui torstaina heti aamusta härkää sarvista ja kertoi onnistuneen verkkokaupan edellytyksistä.

Lue lisää aiheesta