Pankkilaina kirkolta

27.05.2011

Miten nykypäivän asiakas etsii tietoa? Maailma on muuttunut Kuponkiuutisista Googleen. Ovissa lukee EI MAINOKSIA, koska tietoa halutaan etsiä itse ja silloin, kun se on ajankohtaista. Outbound-markkinointi on out ja inbound-markkinointi on in.

Heidi Tiainen




Ajatellaan pankissa asioimista. Haluat lainan asuntoa/autoa/elämää varten. Sinulta löytyy varmasti kysymyksiä ja tietoa, jota haluaisit saada ja jota et vielä edes tiedä. Voin kertoa, että työpäivän jälkeen pankkiin ehtiminen klo 16.30 mennessä vaatii sellaista kuviointia, että ykkösketjukin olisi sekaisin. Saati sitten niiden kaikkien kysymysten sovittaminen siihen työpäivän jälkeiseen vaivaiseen puoleentuntiin, ja myyjällekin pitäisi jo näyttää vihreää tai punaista.

Mitä teet? Otat selvää ennakkoon asioista ja tarjonnasta, jotta tiedät mitä ja mistä kannattaa kysyä. Ja nettiin, ja Googleen: ”pankkilaina”. Nyt pankit hereille, täältä tulee palaute. Hakusanalla ”pankkilaina” Googlen luonnollisiin tuloksiin nousee vain yksi pankki. Kyllä yksi pankki. Luulin, että nousi toinenkin, mutta sivu ei ollutkaan evli.fi vaan evl.fi. Niimpä, jopa Suomen evankelis-luterilainen kirkko nousee sanalla ”pankkilaina”, mutta pankkeja ei. Eikö pankeilla ole kilpailua? Eikö pankkien suurin tulo ole myydä rahaa? Miten ne myy? Pankkilainoin. Ja pankkien melkein arvokkaimmalla sanalla ei ole mitään arvoa.

Kyseisellä hakusanalla tosiaan löytyi muuta kuin pankkeja, muun muassa blogeja ja keskustelupalstoja aiheesta. Sitä kansansanaa ja tietoa pankkilainoista. Ja sinne meidän pankkilainanottajakin menee. Mutta missä on itse asiantuntija, kun sitä tarvitaan? Jos pankki A:lla on hyvät lainaehdot, hyvä palvelu ja muutenkin pankin brändi tahtoo olla helposti lähestyttävä, niin hyvä ihme, ole! Tuo kaikki tämä esille. Löydy helposti niillä kaikilla hakusanoilla, joita kaikki mahdolliset asiakkaat käyttävät ja löydy ainakin niillä kaikista selkeimmillä. Nyt muutosta kuvioihin, toivottasti ensi viikolla hakusanalla ”pankkilaina” tätäkin blogia paremmin sijoittuisi ihan oikeita pankkeja.

Enää tulosten ei tarvitse tulla yllätyksenä, sillä Google-sijoitusten seuraaminen on viimeinkin helppoa. Cuutio on selaimella käytettävä työkalu, jolla voit vaivatta seurata tärkeiden avainsanojen Google-sijoituksia ja sijoitusten kehittymistä, kilpailijoiden näkyvyyttä ja verkostoja sekä löytää ihan uusia tärkeitä avainsanoja ja kilpailijoita.

Kokeile maksutta osoitteessa www.cuutio.fi.