
Verkkokauppa palvelee B2C ja B2B-asiakkaita – Pentik
Pentik Oy on sisustusmyymäläketju, jolla on myymälöitä Suomessa, Ruotsissa ja Venäjällä. Kivijalkamyymälöiden ja jälleenmyyjien lisäksi Pentikin tuotteita voi tilata kotiin verkkokaupan kautta.
Lähtökohta
Verkkokaupan uudistusprojektin tavoitteena oli Pentik-brändin vahvistaminen ja myynnin kasvattaminen sekä myymälöissä että verkkokaupassa. Samalla haluttiin entistä verkkokauppa-alustaa joustavampi ja kustannustehokkaampi kokonaisratkaisu. Viimeisimpänä tavoitteena oli luoda b2b-asiakkaille juuri heitä palveleva verkkokauppa.
Ratkaisu
Projektin määrittelyvaiheessa kaupan alustaksi valittiin Magento CE, joka integroitiin mm. Microsoft Dynamics NAV -toiminnanohjausjärjestelmään Custobarin toimittamaan asiakashallinta- ja markkinoinninautomaatiojärjestelmään sekä Akeneon Product Information Management (PIM) järjestelmään. Palvelinympäristöksi valittiin kotimainen Telia Inmics-Nebulan -pilvipalvelu.
Kuluttajille suunnattua Pentik.com julkaistiin marraskuussa 2015 ja myyntitavoitteet ylitettiin selkeästi heti ensimmäisen kuukauden aikana. Jälleenmyyjiä ja yritysasiakkaita palvelemaan luotu b2b.pentik.com julkaistiin alkuvuodesta 2020.
Unifaun-Magento -integraatio
Pentikin tavoitteena on palvella asiakkaitaan myös verkossa mahdollisimman hyvin ja asiakkaalle paketin saaminen juuri hänelle sopivimpaan noutopisteeseen on osa asiakaspalvelun parantamista. Tähän tarpeeseen vastaamiseksi tarvittiin Unifaunin kuljetustenhallintajärjestelmää ja sen integrointi Pentikin verkkokauppaan.
Käytännössä
Pentik toimittaa pakettinsa Postin ja Matkahuollon kautta asiakkailleen. Asiakkaalle kätevin toimitustapa voi olla lähipostin lisäksi esimerkiksi kotiinkuljetus, hypermarketissa sijaitseva pakettiautomaatti tai Matkahuollon noutopiste työpaikan lähellä. Helppo tapa hakea lähin noutopiste on antaa oma postinumero, jolloin verkkokauppa tarjoaa lähimmät toimituspisteet joista asiakas valitsee hänelle parhaan. Markkinoilta löytyy Magento – Unifaun -integraatio, mutta se ei soveltunut suoraan Pentikin tarpeeseen.
Ratkaisu
Kehitimme integraatio-moduulin, joka kytkee Unifaunin ja Magenton yhteen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Magentosta löytyvästä moduulin hallinnasta määritellään mitkä noutopisteagentit ovat käytössä (tässä tapauksessa Posti ja Matkahuolto) ja sen jälkeen asiakas pääsee valitsemaan sopivimman noutopisteen.
