Sampo Luoto, digitaalinen luolahenkilö ja esikoiskirjailija

27.05.2015

Terveisiä meiltä: Valveen blogissa esitellään kuukausittain henkilöitä titteleiden takaa. Uuden juttusarjan aloittaa tuore esikoiskirjailija ja Senior Insight Manager Sampo Luoto.

Marinella Ruusunen
Content Producer Valve King

marinella.ruusunen@valve.fi

Moi Sampo! Miten menee?

- Oikein hyvin koska olen kevään lapsi ihan konkreettisestikin. Töissä on hienoja ja innostavia projekteja, lenkkikunto nousee kovaa vauhtia, ja Laura Ahosen kanssa kirjoittamani kirja ”Markkinointi boksin ulkopuolelta” löytyi ainakin eilen Akateemisen Kirjakaupan  ykköshyllystä heti Mikonkadulta sisään astuttaessa.

Valehtelisinko jos väittäisin, että olet juuri julkaissut suomalaista markkinointiajattelua mullistavan teoksen yhdessä kollegasi kanssa?

- Tämän varmaan määrittelevät jälkipolvet, mutta alku on ainakin lupaava. Talentumhan saa vuodessa reilusti yli tuhat synopsista, joista vain muutama kymmen saa sopimuksen. Markkinoinnin alla niteitä ei vuodessa montaa ilmesty. Tämä taas perustuu siihen, että markkinoinnista on ilmeisesti vaikeahkoa kirjoittaa aidosti tuoreella kulmalla.

Talentum pitää kirjaa potentiaalisena bestsellerinä, ja se on pelkästään ennakkomyynyt kolmasosan painoksesta, joka sekin oli keskivertoa suurempi. Uutta markkinoinnin teoriaa kirjasta ei löydy, mutta sen uskallan luvata, että aidosti tuore ja käytäntöön sovellettavissa oleva näkökulma kirjassa varmasti on.

Aloitit kirjan kirjoittamisen viime vuonna, millainen projekti se kaiken kaikkiaan oli?

- Kirja oli kaiken kaikkiaan 14 kuukauden projekti. Jos olisin tajunnut, kuinka raskas ja iso työmäärä siinä oli, olisin ehkä miettinyt ryhtymistä kahteen kertaan. Nyt ymmärrän hyvin, miksi bisneskirjat tehdään lähes aina parityönä, sillä yhdelle urakka on joitain supersankareita lukuun ottamatta aivan liian kova.  Kotona minulla on 1- ja 3-vuotiaat lapset, joten vapaa-aika on kortilla. Isoja osia kirjasta tein kotoa myönnetyillä ”lauantai-vapailla”, joiden aikana istuin Oulunkylän kirjastossa kirjoittamassa.

Millä kolmella sanalla kuvailisit uutta julkaisuasi?
Sampo:  ”Silmät aukaiseva page-turner.”

Markkinointi boksin ulkopuolelta -teos (63,90€) Akateemisen kirjakaupan paraatipaikalla.

Kerro myös mitä sosiaalipsykologi tekee Valveella?

- Heh, Valve  Groupin toimitusjohtaja ja hauska mies Jorma Maaninka on määritellyt tämän sanomalla ”kyllä meillekin yksi tuommoinen outolintu mahtuu”.  Työkavereiden lohkaisu puolestaan on ”sielunelämien kolumbus”. Työnkuvani on ihmistietoisuuteen pohjautuvan asiakasymmärryksen tuottaminen strategia-, konsepti- ja brändisuunnitteluun.

Tämän lisäksi auditoin ja teen tarpeen mukaan tutkimuksia. Kolmanneksi tuotan B2B-sisältöä kansainvälisille asiakkaille. Neljäntenä työnkuvana, jota en lukuisista pyynnöistäni huolimatta ole saanut sisällytettyä tuntikirjausohjelmaamme, on naisten naurattaminen noin 70 keikan Stand up- kokemuksella. 

Lainaa itseäsi erinomaisen virkkeen verran.

- ”Ihmislähtöinen markkinointi perustuu holistiseen ja poikkitieteelliseen ajatteluun, jossa asiakas on kaiken keskiössä ja elämä on yksi kokonaisuus.” (Markkinointi Boksin Ulkopuolelta, s. 214)

Mikä on merkittävin muutos markkinoinnissa kolmen edellisen vuoden aikana?

- Brändin tulee nyt olla jatkuvasti sekä aktiivinen että reaktiivinen, koska brändit määritellään joka päivä arjessa uudestaan. Tämä asettaa täysin uudentyyppisiä haasteita ja mahdollisuuksia brändien hallintaan.

Miten kuluttajan saa rakastumaan brändiin?

- Tuottamalla viestintää, joka on samaistuttavaa, merkityksellistä ja tunteita herättävää. Ei se sen vaikeampaa ole. Sama sääntö pätee niin analogisessa kuin digitaalisessakin maailmassa.

Joukossa tyhmyys tiivistyy – miksi?

Siksi koska ryhmädynamiikkaan sisältyy aina lukuisia sosiaalipsykologisia ilmiöitä, jotka saavat ryhmän tekemään hyvin usein tyhmempiä päätöksiä kuin mikä olisi yksilöpäätösten summa. Kirjassa selitetään, mitä nämä lainalaisuudet ovat.  Hyvänä puolena, kun tietää seikat joiden takia joukossa tyhmyys tiivistyy, niitä on helppo välttää päätöksenteossa. Valveessa tehdään luonnollisesti ainoastaan hyviä ryhmäpäätöksiä niin sisäisesti kuin yhdessä asiakkaidenkin kanssa.

Käytät vertauskuvissa usein luolamiestä. Oletko sinä luolamies?

- Aivojeni rakenteen puolesta kyllä, kuten kaikki modernit kuluttajat. Sukupuolineutraalisti käyttäisin kyllä mieluummin termiä luolahenkilö. Yksi suurimpia markkinointiviestinnän suunnittelun haasteita on löytää tasapaino yksinkertaistuksia kaipaavien luolahenkilö-aivojemme ja digitalisaatiossa alati monimutkaistuvan maailmanmenon välillä.

Oulunkylästä kun ei mammutteja löydy, niin kuoleman kanssa lähinnä arjessa flirttailen, jos pääsen ypöyksin Mustaan Pekkaan ruokaostoksille.

Toim. huom. Nimikirjoituksia saatavilla Valveen toimistolta, osoitteessa Lapinrinne 3.

 

Lue lisää aiheesta