Sekametelisoppa on herkullista

13.05.2014

Ville Tolvanen kirjoitti blogiinsa hauskan ja vetävän kirjoituksen otsikolla ”Mainostoimisto keksi Internetin”, ingressitekstillä ”Kauan siihen menikin”. 

Sampo Luoto
Senior Insight Manager 

sampo.luoto@king.fi
+358 40 515 2075

Koska Ville itse tykkää kirjoittaa hauskasti ja provosoivasti, niin kirjoitetaan pelin hengessä nyt sitten hauska ja provosoiva vastine.

Ville hyvä, ajattelusi on joiltain osin melko tarkkaan 180 astetta pielessä. Oikeasti otsikon olisi pitänyt mennä ”Internet keksi Mainostoimiston”, ingressitekstillä ”Miksi ihmeessä vasta nyt?”.  

On todella ihailtavaa, että digitoimistot jaksoivat rakentaa vuosikausia tulostaan huomaamatta, että mainostoimistojen luova osaaminen on helposti integroitavissa osaksi substanssia. Kerrot tekstissäsi, että mainostoimistot ovat sinusta luovien palveluiden konservatiivisimpia linnakkeita. Sinulta jää huomaamatta, että luovuus ja sisällön tuotanto ovat kaksi ihan eri asiaa.

Ei voi olla ”konservatiivisesti luova” tai ”modernisti luova”. Luovuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko kynä kädessä vai kirjoitetaanko koodia. Luovuus ei ole myöskään joko-tai asia. Luovuus menee Gaussin käyrälle ihan samalla tavalla, kuin kaikki muutkin asiat maailmassa.

Jatkat kirjoittamalla, että ”Mitä näistä osaamisten ja kulttuurien sekametelisopasta sitten syntyy?” Käyttämällä sanaa ”sekametelisoppa” ei tarvitse olla kielitieteilijä tajutakseen, että sinusta siitä ei synny mitään hyvää.

Etkö sinä Ville ole koskaan syönyt sekametelisoppaa? Missä sinä oikein olet joulusi viettänyt? Sekametelisoppahan on aivan älyttömän hyvää, ja jokainen joka on syönyt sekametelisoppaa tietää, että se on enemmän kuin osiensa summa. Erilaisten hedelmien yhdistelmästä syntyy harmoninen kokonaisuus. Erilaiset osaamiset ja kulttuurit täydentävät ja voimaannuttavat toisiaan.

Kirjoitat, että ajatus taustalla on mielestäsi suurin piirtein niin, että vastataan brändistä ja uudessa yhtiössä siitä tehdään digimainonnan, digisisällön ja digikampanjoiden myötä vaikuttavaa myös verkossa.

Ainakin Kingin ja Valveen yhteisyrityksessä on kysymyksessä täysin päinvastaisesta ajattelusta. Yritys perustuu sen ymmärtämiselle, että kuluttajan näkökulmasta ei ole olemassa digitaalista markkinointia tai digitaalisia kanavia. Ei aivoissa ole sellaista palikkaa kuin ”digitaalisuus”, joka olisi jotenkin laadullisesti erilainen kuin muun sensorisen datan käsittely. Aivot miettivät a) onko tällä viestillä minulle merkitystä ja b) herättääkö se minusta tunteita. Simple as that.

Jos vielä hieman konkretisoidaan, niin konservatiivinen ja psykologisesti väärää linnaketta edustava ajattelu menee jotenkin niin, että jos joku viesti on digitaalinen, on se erilainen kahdella tapaa. Se on erilainen, koska se on a) digitaalinen ja b) digitaalisessa kanavassa. Tämän on väärin ajateltu, koska neurologisesti aivot rakentavat jatkuvasti karttaa, jossa on erilaisia koordinaatteja riippumatta lähteestä tai laadusta. ”Se on Youtubessa” on aivoille ihan samanlainen koordinaatti, kuin vaikkapa ”treffataan Stockkan kellon alla”. Molemmissa tapauksissa aivoille kerrotaan missä paikassa on toivottavasti niille merkityksellistä sisältöä.

Sitten mainitset, että ihmettelet digitoimistojen innostusta tähän taaksepäin katsovaan maailmaan. Ville hyvä, eihän se ole mainostoimistojen vika, jos ihmiset eivät enää lue sanomalehtiä kuten ennen vanhaan? Mainostoimistot ovat perinteisesti tehneet mainoksia printtiin ja televisioon, koska ihmiset ovat perinteisesti lukeneet printtiä ja katsoneet televisiota.

En pysty hahmottamaan miten tästä seuraa mielestäsi se, että mainostoimistot ovat ajattelultaan konservatiivisia, peruutuspeiliin katsovia geriatrikkoja. Kysymys on käsittääkseni melko puhtaasti siitä, että mainostoimistoilla ei ole teknistä ammattitaitoa toteuttaa vaikkapa jotain pelillistämistä. Mainoshemmo ymmärtää kuitenkin taustansa takia usein paljon sitä tekkikaveria paremmin millainen sen pelillistämisen sisällön tulisi olla, jotta se palvelisi asiakkaan liiketoimintaa mahdollisimman tuloksellisesti.

Pidän paljon Ville siitä, että näet kirkkaasti kuinka epäreilusti mainostoimistoja puristetaan munista. Osa suomalaisista yrityksistä käyttää melko härskisti hyväkseen tietoa siitä, että markkinakakku pienenee joka vuosi. Pahimmillaan kilpailutetaan jopa lähes kymmentä toimistoa ilmaiseksi. En pysty ymmärtämään, kenen etua tällainen kyykyttämiskulttuuri palvelee. Luovuus tuppaa tunnetusti kärsimään, jos toinen peukalo on ruuvissa ja toinen piirtopöydällä.

Kirjoitat vielä, että asiakaskokemuksesta verkossa on kasvamassa brändin kilpailuetu ja käyttökokemuksesta keskeisin tapa erottua massasta. Tämä on aivan totta, mutta merkityksellistä ja palkitsevaa asiakaskokemusta ei synny, ellei ole olemassa ihmisiä, jotka tietävät mikä on asiakkaalle merkityksellistä ja palkitsevaa. Usein parhaita ihmisiä tämän määrittelemiseen ovat juurikin ne kaverit, jotka ovat suurimman osan työurastaan tehneet niitä vanhanaikaisia mainoksia.

Kaiken yllä olevan valossa on melko ilmiselvää, että digitoimistojen ja mainostoimistojen avioliitto, ainakin kuten se Valveen ja Kingin välillä rakennettiin, toimii automaattisesti asiakkaan ja hänen liiketoimintansa eduksi.

(Ville muuten – kun kirjoitat ”kaikenkarvaisista uusista toimijoista”, niin olethan tietoinen siitä, että sekarotuisten koirien eliniän odote on huomattavasti pidempi kuin puhdasrotuisten?)

Sampo Luoto
Senior Insight Manager
Valve King Oy

Lue lisää aiheesta