Sisältö ratkaisee

22.04.2008

Visuaalisesti upeiden yrityssivustojen toimivuus markkinointikanavana kaatuu usein huonosti suunniteltuun sisältöön. Sisällön, eli tekstien, suunnitteluun panostetaan yllättävän vähän, ja se jää usein webbiprojektin viimeiseksi vaiheeksi.

Sara Nikander
Director, Design & Technology

sara.nikander@valve.fi
045 6735 577

Sisältösuunnittelun yleisimmät virheet ovat:

Sisältö tehdään yrityksen sisällä, jolloin tekstit ovat organisaatiolähtöisiä.
Sisältörakenne suunnitellaan ulkoasun JÄLKEEN, jolloin ulkoasu rajoittaa sisällön suunnittelua.
Verkkosivuston tavoitteet ja kohderyhmien tarpeet eivät ohjaa sisällön suunnittelua.
Tekstien kirjoitus delegoidaan sihteerille, joka harvoin osaa kirjoittaa myyviä tekstejä.
Sisällön luojat eivät osaa ottaa huomioon hakukoneet tekstejä kirjoittaessa.
Käytetään tekstejä suoraan painetuista esitteistä.

Pahimmassa tapauksessa yritys ei löydy hakukoneista oikeilla hakutermeillä, sisältö on tasapaksua eikä puhuttele ketään ja ulkoasu rajoittaa sisällön laajentamista.

Kenelle sisältö tehdään?

Aivan ensimmäiseksi pitää määritellä sivuston kohderyhmät ja tavoitteet. Tavoitteet voivat olla esimerkiksi myynnin lisääminen nykyisille asiakkaille, uusasiakashankinta tai turhien puhelukyselyiden vähentäminen. Tavoitteet määrittävät sivuston kohderyhmät, jolle sisältö suunnitellaan. Tämä kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta käytännössä näin ei ole. Liian usein verkkosivuston suunnittelupalaveri alkaa sisältöön liittyvillä vaatimuksilla: ”tuotespeksit pitää ehdottomasti saada johonkin”, ”yhteystietojen yhteydessä pitää olla myös henkilöikuvat”, ”etusivulle pitää saada uutispalsta”.

Tärkeimmät kohderyhmät ja niiden tarpeet pitää kirjata ja analysoida.

Missä tilanteessa potentiaalinen asiakas etsii yrityksesi tuotteita ja palveluita?
Millä hakusanoilla hän etsii?
Mitä hän odottaa yrityksesi kotisivuilta?
Minkälainen sisältö herättää kiinnostusta?
Miten voit erottua kilpailijoistasi?
Mitä haluat kävijän tekevän, mikä on käynnin tavoite?

Tämänkaltaisilla kysymyksillä sisällön suunnittelu saa oikean suunnan.

Herätä kiinnostusta!

Varsinaisten tekstien kirjoittaminen on haasteellista. Jokainen otsikko ja sanavalinta vaikuttaa kävijän käyttäytymiseen. Jos et onnistu herättämään kiinnostusta ekan lauseen avulla olet pulassa, kävijä on jo siirtynyt muualle. Puhu kävijän kieltä. Älä puhu ”kahvinvalmistuslaitteista” jos tarkoitat kahviautomaattia. Äläkä ”monitoimilaitteesta” jos tarkoitat kopiokonetta.

Ja muista - less is more. Kävijät ovat kärsimättömiä ja haluat poimia makkarat keitosta yhdellä silmäyksellä. Mieti jokaisen lauseen kohdalla: onko joku oikeasti kiinnostunut tästä?

Lue lisää aiheesta