Sisältökeisarin uudet vaatteet

11.03.2014

Listatessa vuoden 2014 sosiaalisen median trendejä ja kurkatessa olan yli loppuvuoteen 2013 nousee sisältö ylitse muiden. Sisältö on kuningas ja keisari, senhän tiedämme, ja puhuttelija, innostaja, yrityksesi myyjä ja ääni sosiaalisessa mediassa. Mutta hyväkin copy voi olla huonoa sisältöä, jos sitä ei kohdenneta ja rakenneta oikein. Eihän keisarikaan voi pukeutua mihin tahansa vaatteisiin, eikä ainakaan kaikkiin vaatteisiin samalla kertaa.

Marinella Ruusunen
Content Producer Valve King

marinella.ruusunen@valve.fi

Jos sisältö on keisari, miksi kaikki yritysasiakkaat eivät vieläkään ajattele samoin? Miksi sisältösuunnittelu ja sisällöntuotanto ovat vieläkin niitä ensimmäisiä asioita, jotka nipistetään pois vuotuista markkinointibudjettia tai uusia verkkosivuja suunniteltaessa?

”Kiitos vaan, osaamme tuottaa tekstiä itsekin, mehän tunnemme yrityksemme parhaiten”, todetaan, ja sitten ihmetellään, kun asiakkaat eivät löydä tarjoamianne palveluita, eivätkä palvelunne löydy Googlen ensimmäiseltä tulossivulta vaan kilpailijasi, hitto sentään, tai sitten ei haluta uskoa, että moni hyvä kauppa menee sivu suun, kun sisältö ei houkuttele asiakasta ostamaan. ”Tottakai houkuttaa”, todetaan yrityksen puolesta. Vai niin. Kuratoitko tämän ihan itse?

Viisi kysymystä verkkosivujen sisällöille

Navigoi yrityksesi verkkosivuille. Onko sivustonne sisältö oikeasti niin mielenkiintoista, että sen A) jaksaa lukea, B) joku jaksaa lukea sen uudelleen tai C) joku ihan oikeasti voisi palata sisällön puolesta verkkosivuillenne tutkimaan lisää.

D) Tarjoatteko oikeasti jotain niin mielenkiintoista, että asiakas voisi jakaa sen ystävilleen omissa sosiaalisen median kanavissaan? Onko näin koskaan käynytkään?

Sisältö voi puketua monenlaiseen viittaan

Mutta ei yhtäaikaa saati samalla sivulla tai landing pagella.

Sama sisältö ei tietenkään voi palvella samanaikaisesti kaikkia käyttäjiä. Yritykselle laadittu sisältöstragia ja sen takana olevat sisältösuunnitelijat ovat sitä varten, että autamme yhdessä yrityksenne maaliin kohdennetuin ja innostavin sisällöin: tekstein, kuvin, ja lopulta mielikuvin, yrityksesi erilaiset käyttäjäpersoonat huomioiden. Kaikki kun eivät kulje samaa ostopolkua.

Yrityksen verkkosivusto on yksi myyjistä

Montako myyjää yrityksessänne on, en tiedä, mutta tiedän, että verkkosivustonne on yksi heistä. Jos verkkosivuston sisältö ontuu, ei inspiroi eikä innosta, asiakas ei osta. Huono myyjä ei myy.

Käyttäjän tunnistaminen antaa työkalut myynnillisesti tehokkaan sisällön tuottamiseen ja asiakkaan ohjaamiseen positiiviseen ostotilanteeseen. Älä siis yritä myydä samalla sivulla samaa palvelua kaikille asiakkaille, vaan räätälöi palvelut vastaamaan sinkun, pariskunnan, perheellisen, yritysjohtajan tai yksityisasiakkaan jne. tarpeita.

Kohdennetuille käyttäjäpersoonille rakennetuilla ostopoluilla jokainen löytää tiensä kulkea.
Ja ostaa.

Ennakoi asiakastarpeet

Tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että renkaita myyvä kauppias päivittää verkkosivuillensa kesärengastarjoukset ajoissa ja ennen, kuin kaikki lumet ovat jo sulaneet. Siispä: Tutki, tutustu asiakkaisiin ja heiltä jo saatuun asiakaspalautteeseen eli kuuntele asiakasta, ota opiksi ja toteuta. Asiakastarpeiden ennakointi ei ole vaikeaa, mutta se vie aikaa ja se kannattaa.

Näin tiedät mitä myyt,  miten ja kenelle.

Ole luova: silmäparit ja mieli hamuavat karkkia

Näyttäviä valokuvia, tehokkaita infograafeja ja numeroita, markkinointivideo tai mainosfilkka, vaiko fiilispohjaisia Instagram-kuvia? Mieti, millainen kuvallinen materiaali sopii sinun yrityksesi tarjoamille palveluille. Ketkä ja minkä ikäiset ovat sinun kohderyhmääsi?

Mutta: moni kakku päältä kaunis, eli entä jos leiskat ovat komeita ja viilattuja sillisalaatin näytellessä sisällön osuutta?

Pidä sivut jäsenneltyinä ja selkeinä. Varmista, että siellä on helppo navigoida ja että saitti toimii mobiilissa. Onnistuuhan asiakkaan jakaa mielenkiintoinen artikkelinne sosiaaliseen mediaan?

Aito hyöty tekee iloiseksi ja inspiroi

Hyvät palvelut ja tarjoukset kiinnostavat kyllä, mutta entä jos tarjoaisit asiakkaalle jotain muutakin, jotain oikeasti hyödyllistä tietoa? Näitä sisältömalleja voivat esimerkiksi olla mielenkiintoiset artikkelit, onnistuneet käytännön esimerkit blogikirjoituksissa, alan tutkimukset sekä vaikkapa inspiraationa toimiva Pinterest-taulu.

Myös hyvä yritysblogi inspiroi asiakasta; kyllähän me tiedämme sosiaalisen median voiman ja sen, miten yksi hyvä postaus voi lähteä jakoon tuhansien ihmisten toimesta.

Tavoitteellisesti tuotettu sisältö tarjoaa aitoa hyötyä – sekä yritykselle että asiakkaalle.