Sisältömarkkinointi ja ostajapersoona kohtasivat tosielämässä

17.01.2013

Olen viime aikoina puhunut ääneni käheäksi muutamasta teemasta. Nimittäin ostajapersoonista, sisältöstrategiasta ja sisältömarkkinoinnista. On ihan superia, että omassa elämässä sitten törmää loistavaan esimerkkiin noista kaikista.

Tuija Riekkinen




Tai noh, ainakin ostajapersoonista ja sisältämarkkinoinnista, jotka noh, periaatteessa voidaan myös sisällyttää termiin sisältöstrategia. Mutta, jaarittelu termeistä sikseen.

Kun yritys työstää ostajapersoonia, otetaan siis huomioon ostoprosessiin osallistuvat toimivat. Tai ihmisiähän he ovat. Yksi ostajapersoona voi olla esimerkiksi “mielipidevaikuttaja”.

Ostajapersoonat auttavat yritystä sitten suunnittelemaan sisältöä, joka kutittaa juurikin esimerkiksi mielipidevaikuttajaa ja siirtymään tällä sisällöllä sorttilistalla ylöspäin, koska, noh, mielipidevaikuttajalla on sanansa sanottavana prosessissa ja jos palvelet häntä hyvin, mahdollisuutesi olla se valittu, kasvavat.

No, sitten siihen tosielämän tarinaan. Tarvitsemme start-upissani ulkopuolisen palveluntarjoajan palveluksia. Kyseessä on palvelu, joka pitää pultata kiinni meidän omin pikku kätösin rakennetun palvelun kylkeen. No, luonnollisesti nakki tarkemmasta selvityksestä lankesi CTO:lle, joka kävi läpi alustavan listan ja kappas, palveluntarjoaja, joka kohosi listan ylimmäksi, oli yritys, joka oli hoksannut, että mistä narusta vetää; yritys oli dokumentoinnut rajapintansa niiin hyvin, että CTO ilahtui. Dokumentaatiosta ammattilainen pystyi päättelemään, että mitä palveluiden yhteen pulttaaminen vaatii ja tekemään sen perusteella suosituksen, että tätäpä kannattaa käyttää.

Muut listalla olleet eivät olleet tajunneet palvella mielipidevaikuttaa eli sitä “teknistä tyyppiä”. Mahdollisesti heidän rajapintansa olisivat olleet ihan yhtä kätevät, mutta EI VOI TIETÄÄ.

Tässä siis esimerkki elävästä elämästä – ostajapersoonat + sisältömarkkinointi toimii!

Lisää ostajapersoonista voit lukea vaikkapa täältä.

Lue lisää aiheesta