Sosiaalinen media haltuun – Step 1: toimialan ja kilpailijoiden seuranta

06.04.2010

Sosiaalinen media markkinointikanavana puhuttaa. Yritykset pelkäävät (Kauppalehti 22.3) ja ovat Suomessa muita Pohjoismaita selvästi jäljessä. Sosiaalinen media on haastava, koska kyse ei ole uudesta tekniikasta, vaan uudesta tavasta kommunikoida asiakkaiden kanssa. 

Sara Nikander
Director, Design & Technology

sara.nikander@valve.fi
045 6735 577

Erityisesti B2B-yritykset pitävät sosiaalista mediaa täysin sopimattomana busineksen tekemiseen, vaikka juuri heillä on parhaiten toimiva dialogi asiakkaidensa kanssa “in-real-life”. Myyjät tapavaat asiakkaita, luovat suhteita ja tuntevat asiakkaansa läpikotaisin. Ja siitä sosiaalisessa mediassa on kyse. Aidosta läsnäolosta ja kiinnostuksesta – asiakkaan innostamisesta ja palvelemisesta.

Jos Facebook-sivun perustaminen tai Twitter-tilin avaaminen tuntuu täysin järjettömältä, se johtuu vain siitä, että sitä se todennäköisesti on. Ennen kun edes harkitsee omia toimenpiteitä yhteisöllisissä medioissa, pitää selvittää mitä toimialalla ylipäätänsä tapahtuu tällä hetkellä. Mitkä kilpailijat ovat aktiivisia? Millä tavalla? Osallistuvatko asiakkaat? Miten? Missä kaikki ovat? Tämä on onneksi helppoa, koska netissä kaikki on helposti saatavilla.

1. Ota RSS -lukija käyttöösi

RSS -syötteiden avulla voit seurata mitä netissä tapahtuu ilman, että sinun pitää erikseen käydä eri sivuilla katsomassa onko esim. kilpailijasi kirjoittanut uuden blogikirjoituksen. Oma suosikkini on Google Reader, koska sen avulla saan kaikki RSS-syötteet yhteen listaan ja voin nopeasti käydä läpi päivän tapahtumat. Lisäksi voin jakaa syötteet kansioihin ja merkata merkittävät kirjoitukset tähdellä, jolloin löydän ne helposti.

2. Kerää kilpailioijden, toimittajien ja kumppaneiden blogeja

Käy läpi tärkeimpien kilpailijoiden, toimittajien ja partnereiden kotisivuja ja katso onko heillä uutisia tai blogi RSS-syötteellä.

RSS -syötteen tunnistat helposti  RSS-ikonista, jota klikkaamalla uutisvirta lisätään syötteenlukijaasi. Kun olet klikannut RSS-ikonia, avutuu sivu, jossa valitset millä lukijalla haluat syötettä lukea. Sivun ulkoasu ja sisältö vaihtelee, mutta etsi sieltä oma lukijasi, eli minun tapauksessani Google.

Tämän vaiheen jälkeen joudun vielä valitsemaan Google Homepagen ja Google Readerin välillä, valitsen Google Readerin. Tämän jälkeen avautuu Google Reader ja juuri tuotu syöte.

Voit tilata myös blogien kommentit omana syötteenä. Tämä linkki löytyy usein kirjoitusten alalaidasta. Kommenttien seuraaminen kertoo paljon blogin aktiivisuudesta ja suosiosta.

3. Järjestä syötteet kansioihin

Sinulla on nopeasti kymmeniä RSS -syötteitä seurattavana ja kannattaa heti järjestää ne kansioihin. Google Readerissä se on tehty todella helpoksi. Voit valita syötteelle kansion useissa kohdissa tai luoda uuden kansion (New folder..). Kansiot voit nimetä esimerkiksi julkaisijan tyypin (kilpailijat, asiakkaat..), business-alueen tai tärkeyden mukaan.  Itse olen tehnyt kansion Today, jossa sijaitsevat kaikki tärkeät, heti luettevat syötteet. Tämän olen myös valinnut aloitusnäkymäksi (Settings > Reader Settings > Start Page)

4. Ota tavaksi lukea syötteet päivittäin

Käytä tästä lähtien 15-20 min syötteiden päivittäiseen läpikäymiseen ja huomaat nopeasti kuka puhuu ja mistä puhutaan. Lue myös kommentteja. Kohta erotat hyvät ja innostavat kirjoitukset huonoista ja tylsistä. Laita nämä opit korvan taakse, koska tulet tarvitsemaan niitä kun on aika siirtyä olemaan itse aktiivinen sosiaalisessa mediassa.