Tarjoa ratkaisu asiakkaasi ongelmaan

12.09.2012

Cuutiota selaillessani ja eri toimialoja tutkiessani joudun välillä pääni puhki miettimään mitkä ovat tietyn toimialan todelliset avainsanat. Kun nykyään yritysten sivustoilla tuotteet ovat hienosti ratkaisuja ja palvelutkin operatiivisia, niin kyllä selailijaa koetellaan.

Heidi Tiainen




Kun halutaan antaa kuvaa monipuolisesta alan palvelutarjoajasta, eikä kylmästä ja etäisestä IT-talosta, älä yritä punata perusvarmaa dokumenttien hallintaa seksikkääksi seitsentoistakesäiseksi vaan kerro mitä teillä on. Kun tuosta ratkaisujen buffetista yrittää etsiä yrityksen ydinideaa ja tuotetta, on taju jo nälän eli tiedon puutteen vuoksi lähtenyt.

Vaikka ihmiset etsivät hakukoneesta ratkaisua ongelmaansa, he eivät kirjoita Googleen ”ratkaisu”.

Palataan takaisin juurille eli juuri siihen hetkeen, kun Pekka Perustaja piirsi yrityksensä idean fläppitaululle ja selitti pankkijäärille mistä on kyse. Näitä samoja sanoja tulee käyttää edelleen, vaikka yritys on kasvanut yhden miehen orkesterista kvartaalitavoitteiseksi konserniksi.

Totta kai markkinointiosastokin saa osallistua kertomalla, että päivän sana on muuten nykyään responsiivinen, mutta ei saa unohtaa perusasioita. Kysy itseltäsi: miten kuvaisit tuotettasi niille, jotka eivät tiedä mistä on kyse? Olettamuksena on (ja parempi olisi!), että yrityksen nimellä ja yrityksen omilla tuotenimillä sivuille löydetään, joten aikaa kannattaa käyttää sisältöön, joka kuvaa ja selittää potentiaalisen asiakkaan ongelmaa.

Hakusanoista ostoskoriin

Itse asiassa surettaa, kun haen ratkaisua ongelmaani niin tiedän, että kaikki sitä varmastikin tarjoavat yritykset eivät koskaan saavuta minua. Kertaukseksi; hakukoneet eivät edelleen rankkaa hakusijoituksia suosituimman sivuston mukaan vaan parhaimman sisällön mukaan. Kun peruskäyttäjä selailee juuri ja juuri tulossivulle kaksi, niin ihmeelliseen internetin valtamereen hukkuu paljon.

Kun sivuillenne löydetään, vaikka yrityksenne nimellä, kertooko ensimmäinen sivu HETI mistä teissä on kyse? Onko ajateltu, että a:n näkeminen johtaa b:hen ja lopulta tietenkin c:hen eli clousaukseen? Ö:hön asti selailun suunnittelu on turhaa, koska kauppa verkossa tehdään ensi silmäyksellä. Eli A B C, Always Be Closing, mikä pitää ottaa huomioon myös jokaisella hakusanalla, jolla sivustolle tullaan.

Miten olisi jos käydään sivustonne läpi yhdessä? Mietitään miten tehdään teidän asiakkaille oikeaa sisältöä ja laitetaan aakkoset järjestykseen. Koko sivustoa ei aina tarvitse lähteä uusimaan, vaan homma saadaan nopeasti kohdalleen jo kahdessa viikossa. Usko pois. Audit, ongelma ratkaistu.