Tavoitteena paremmat tavoitteet

23.06.2015

Me Valveessa teimme kevättalvella laajan tutkimuksen markkinointipäättäjien näkemyksistä vaikuttamisen asiantuntijapalveluista. Tuloksien tulkintaan ja johtopäätösten tekemiseen antaa rohkeutta vastaajien määrä ja laatu.

Topi Manu




Yksi tutkimuksessa vahvasti esiin noussut asia ansaitsee lisäkommentteja. Markkinointipäättäjät kokevat, että me asiantuntijat emme ole kiinnostuneita toimenpiteiden tuloksista. Mielestämme asia ei ole näin mustavalkoinen. Tähän on monia, luonnollisiakin syitä.

Vakavin väärinymmärrys tässä keskustelussa on mielestäni se, että tavoitteet on ymmärretty väärin. Liian usein tavoite typistyy heittoon: lisää myyntiä. ”Lisää myyntiä” on itsestäänselvyys, tai vähintäänkin liiketoiminnan perusedellytys, mutta markkinoinnille, viestinnälle ja palvelumuotoilulle se ei ole täsmällinen tavoite. Tavoitteiden pitää olla sellaisia joilla on järkevä aikaikkuna, ja tavoitteet pitää ennen kaikkea ymmärtää muutenkin kuin numeerisina. Jos niiden on pakko olla laajempia, jolloin niiden toteutumiseen vaikuttaa laaja joukko ihmisiä ja yksiköitä,  törmäämme toiseen vakavaan ongelmaan.

Jos tavoitteet asetetaan ylätasolle, on käsittämätöntä että organisaatiot edelleen toimivat siiloissa niin budjettien, perusmittareiden kuin kulttuurienkin osalta.

Lisäksi laiskoissa, perinteistä kumpuavissa tavoitteissa hävitetään aina kehittymisen ja uudistumisen potentiaali. Organisaatiolla pitää olla aina aktiivisia, uudistamiseen tähtääviä tavoitteita.

Messuille mennään koska sinne on aina ennemminkin menty, mutta mitään täsmällistä tavoitetta messupresenssin osalta ei yleensä olla saavuttamassa. Jos oltaisi, investointi olisi helposti seurattavissa ja messuilta poisjäänti voisi olla älyllisen pohdinnan alla. Tämä koskee ihan kaikkia toimenpiteitä. Kun tavoite on oikea, niin investointikeskustelu on paljon hedelmällisempää, ja samalla kriittinen liiketoimintapaine luonnostaan kaataa siiloja.

Valveessa olemme päättäneet, että keskitymme asettamaan yhdessä asiakkaan kanssa oikeita tavoitteita. Se on paras askel oikeaan suuntaan kaikissa toimenpiteissä. Se on myös paras lääke yrityselämän vakavinta tautia – siiloutumista – vastaan.

Tutkimusinvestointi oli ehdottomasti rahan arvoista, ja uskomme että hyvää kannattaa jakaa. Avaamme tutkimuksen tuloksia kaikille halukkaille. Tervetuloa käymään niin jutellaan lisää!

Lue lisää aiheesta