Abloy 110

Kuolematon Herra Henriksson

Toteutus:
luova suunnittelufilmituotantojälkituotantovisuaaliset efektit
haaste

Abloy panostaa juhlavuotensa brändikampanjassa tarinan voimaan ja kertoo historiallisen tarinan Abloy-lukon keksijästä.

Abloyn tarina sai alkunsa 1907, kun hienomekaanikko Eemil Henriksson oivalsi käyttää kassakoneen mekaniikkaa periaatteena lukon kehittelyssä. Keksinnön patentoimisen jälkeen 1919 Abloy-lukko on osa turvallisempaa arkea ympäri maailman. 

Kuolematon Hra Henriksson saa mainoselokuvassa arvoisensa paikan ja aikaisemmin yleisölle tuntemattomaksi jäänyt historiallinen tarina jatkaa kulkuaan kohti tulevaisuutta.

tiimi

Folk Finland
Marko Vuorensola, Creative Director & Art Director
Tommi Laiho, Creative Director & copywriter
Pia Dahlman, Account Director
Janni Hyvärinen, Project Planner
Nita Junnila, Graphic Designer

Valve Motion
Petteri Lehtinen, Executive Producer
Timo Montonen, Editor

Motion Designers: Juha Laukkanen, Pekka Heikkinen

VFX: Sakari Hakkarainen, Tauno Sillanpää, Kim Suponin

Myös vaikuttamassa: Jotti Taival, Kimmo Korhonen

Ohjaaja: Pekka Hara
Kuvaaja: Kjell Lagerroos
Värimäärittely: Henri Pulla, Pulla Post
Äänisuunnittelu: Timo Anttila, Humina
Musiikki: Lauri Porra

asiakas

Abloy Oy on osa ASSA ABLOY -konsernia, joka on maailman johtava oviympäristöratkaisujen toimittaja, joka tarjoaa asiakkailleen turvallisia ja helppokäyttöisiä sovelluksia ovien avaamiseen ja sulkemiseen.

Ratkaisu

Suomen merkittävin keksintö 110-vuotias Abloy-lukko ja lukon keksijä Eemil Henriksson antoivat loistavat lähtökohdat tarinalle, jonka Marko Vuorensola ja Tommi Laiho Folk Finlandista muovasivat pohjaksi mainoselokuvalle ”Kuolematon Hra. Henriksson”. Valve Motion vastasi filmituotannosta ohjaaja Pekka Haran kanssa. Mukaan saatiin kuvaaja Kjell Lagerroos ja säveltäjä Lauri Porra.

Tuotannon alkuvaiheessa oli jo selvää, että Abloyn tarina on huikea ja käsikirjoitusta pureskeltiin moneen otteeseen ohjaajan ja suunnitteljoiden kanssa. Yhteiset sparraussessiot ovat esituotannon kiinnostavinta kauraa, luodaan maailma, jonne tarina sijoitetaan, jolloin sisällön peruspilarit konkretisoituvat ja elokuva alkaa elää tekijöiden päässä. Tämä prosessi on elokuvan tekemisen kannalta kiinnostavinta ja tarpeellisinta.

Kuvaukset toteutettiin Budapestissä kolmena kuvauspäivänä. Historiallinen kaupunki valikoitui paikaksi upeiden kuvauslokaatioidensa ansioista. Lavastaja Tom Pataki työryhmineen takasi, että tarinan eri aikakaudet olivat yksityiskohtiaan myöten linjassa. Itse Herra Henriksson castattiin Tukholmasta, lukuisat sivuroolit löydettiin ympäri Unkaria unohtamatta Marsalkka Mannerheimia Suomesta.

“Huomista ei ole, se pitää keksiä.” Herra Henriksson

tulokset

Best Retail Ad of the Month, Aug 2, 2017

https://www.adforum.com/top5/retail/12

Ota yhteyttä

Tommi Palvimo
Tommi Palvimo COO, Motion 050 353 5173
Petteri Lehtinen
Petteri Lehtinen Executive Producer, Motion 050 559 8661
Isto Kannisto
Isto Kannisto Director, Motion 040 1897 114