Mercedes-Benz

A-sarja Suomi 100 edition -lanseerauskampanja: Made in Uusikaupunki

Toteutus:
konseptisuunnitteluvisuaalinen suunnittelu
HAaste

Mercedes-Benz Suomi halusi lanseerata 100-vuotiaan Suomen itsenäisyyden kunniaksi erikoisversion suositusta Suomessa valmistetusta A-sarjan autostaan.

tiimi

Valve
Johanna Vuorensola, Account Manager / Strategist
Marko Vuorensola, Creative Director
Jenni Puhakka, Graphic Designer

Folk Finland
Kim Issakainen, Art Director
Lasse Paasto, Copywriter
Mikael Bertus, Copywriter
Kikka Natunen, Production-AD

Kuvaaja: Mikko Harma

ASIAKAS

Veho Oy on Suomen suurimpia autoalan yrityksiä ja se vastaa henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen maahantuonnista, vähittäismyynnistä ja huollosta.

RATKAISU

Halusimme erottua Suomi 100 markkinointiaktiviteettien kirjavasta joukosta sekä välttää automainonnan konventioita.

Uusikaupunki on ollut Mercedes-Benzin A-sarjan valmistuksen keskus jo vuosien ajan. Sinä aikana sukupolvittain suomalaisia on työllään auttanut Suomea jatkuvasti pysymään autoalan edelläkävijänä. Suomen itsenäisyyden juhlavuonna halusimme juhlistaa tätä perintöä nostamalla autojen rakentajien ammattiylpeyden ja intohimon kampanjan keskiöön.

Mercedes-Benz halusi tavoittaa kampanjalla erityisesti myös naiset, joita ei helposti tavoiteta perinteisellä autoja vilisevällä tapetilla. Loimme ”Markun”, 57-vuotiaan autorakentajan, joka oli jo 4-vuotiaana 60-luvulla unelmoinut autojen rakentamisesta. Roolitimme, lavastimme, kuvasimme ja jälkikäsittelimme muotokuvan 4-vuotiaasta”Markusta” aikaan sopivaan tyyliin. Toteutimme myös nykyaikaan sijoittuvan autonrakentajan pojan muotokuvan kertomaan sukupolvien tarinaa.

Brändimainontaa tukevaan taktiseen mainontaan tarvittiin lisäksi ilmoitusversio, jossa juhlamallin auto nostettaisiin upeasti kattavanine lisävarusteluineen esille. Valitsimme mainoksen sielunamisemaksi suomalaisille rakkaat taivaalla loimuavat revontulet.  

Juhliaksemme Uudenkaupungin menestystarinaa kampanjan nimeksi valittiin ”Made in Uusikaupunki” erottautumaan kaikille tutusta ”Made in Finland” sanaparista.

tulokset

Kampanja herätti paljon huomiota toivotuissa uusissa kohderyhmissä.  Juhlamallia myydään edelleenkin vilkkaasti. ”Made in Uusikaupunki” tarttui monen toimittajankin tekstiin. 

Ota yhteyttä

Johanna Vuorensola
Johanna Vuorensola Creative Strategist, Brand & Digital 050 323 8211