Sub-kanava, MTV

Sub-Punk'd Prank -ohjelmalanseeraus

Toteutus:
Ohjelmalanseeraus
HAASTE

Haasteena oli Sub-kanavalla esitetyn Punk’d Suomi -ohjelman lanseeraus syksyllä 2017. Punk’d Suomi -ohjelman ydinidea on, että julkisuudesta tuttu henkilö A tekee ison vedätyksen eli pränkin hänelle läheiselle ja julkisuudessa tunnetulle henkilölle B.

Halusimme, että markkinointiviestinnällisen lanseerauskampanjamme ytimessä olisi vahvasti Punk’d Suomi -ohjelman sisällöllinen asetelma ja teema. Teon piti kotiutua Subin brändille, sekä olla ohjelmalle uskollinen. Tästä syntyi ajatus, että tehdään iso vedätys. Vedätetään kunnolla sekä mediakilpailijaa että koko Suomen kansaa. Lanseerauksen ja vedätyksen onnistumiseen tarvittiin mukaan ohjelman tähtiä, ansaittua mediaa sekä sosiaalisen median voima.

Lanseerauksen tavoitteena oli saada maksimaalinen huomio Punk’d Suomi -ohjelman startille Sub-kanavalla. Tavoite oli saada aikaan paljon somekeskustelua, valtamediat kirjoittamaan juttuja aiheesta sekä hankkia palstatilaa uudella tavalla journalismia hyödyntäen ja ilman maksettua mainontaa.  Samalla haluttiin vedättää leikkimielisesti kilpailijamediaa ja tuoda samalla positiivista pöhinää tv-markkina-alalle, välillä niin vakavassakin mediatalopelissä.

TIIMI

Creative: Jotti Taival
Producer: Akira Ahola
Social Media Producer: Janne Koski
Senior 3D Artist: Sakari Hakkarainen
Editor: Juuso Koski
Project Manager: Pipsa Roivainen

ASIAKAS

Sub-kanava on alle 45-vuotiaiden, sosiaalisen median heavyusereiden ja VOD-kansan osallistava rebel-kanava, joka tarjoaa rohkeita ohjelmavalintoja, helposti katsottavaa viihdettä sekä mainstream-hittejä, joita ei voi jättää väliin.

RATKAISU

Kampanjassa haluttiin tehdä jotain, joka varmasti herättää tunteita ja luo keskustelua niin lehdistössä kuin katsojien keskuudessa. Koska halusimme vedättää myös kilpailijamediaamme, tarvitsimme lanseeraukseen mukaan jonkun todella herkullisen, katsojien rakastaman ja ison ohjelmaformaatin. Vain elämää-ohjelma oli helppo valinta.

Mitä katsojat ajattelevat, kun Vain elämää -ohjelma siirtyykin tutulta Neloselta Subille?  Ja mukaan tulee uuden sukupolven tähtiä, kuten Martina Aitolehti tai Seksikäs-Suklaa, jotka ovat tunnettuja suurelle yleisölle ihan muilla meriiteillä kuin laulutaidoillaan? Jotta tietoisuus “uutisesta” leviäisi nopeasti, tehokkaasti ja uskottavasti, täytyi kuvitteelliselle ohjelmastartille tehdä saman tyyppiset markkinoinnin toimenpiteet, mitä olisi tehty, jos Vain elämää-ohjelma olisi oikeasti ollut tulossa Subille. Lanseerauksen vedättäjiksi valitut artistit olivat samoja, joita oli vedätetty Punk’d Suomi ohjelmassa – nyt oli heidän vuoronsa päästä vedättämään.

Vedätys oli päivän kirkkaasti kuumin puheenaihe sosiaalisessa mediassa sekä perinteisessä mediassa . Ohjelmalle saatiin maksimaalinen huomioarvo pienestä budjetista riippumatta.

TULOKSET

Haastatteluille kertyi YouTubessa ja Facebookissa yhteensä yli 150 000 orgaanista katselukertaa. Seitsemän tunnin aikana orgaanisia näyttökertojat Subin FB -ja Instagram-tileillä kertyi n. 200 000. Facebookissa orgaaninen bruttotavoittavuus oli  145 000 ja katselu minuutteina 82 000.

Punk’d Suomen ohjelmastartti onnistui ja ensimmäinen jakso oli lopulta Subin koko vuoden 2017 neljänneksi katsotuin ohjelmalähetys (7,4 TRP:tä 25-44:ssä). Ohjelmaa seurasi läpi kymmenenjaksoisen kauden ajan erityisesti nuoret naiset Sub-kanavalla sekä uusia asioita ensimmäisenä omaksuva VOD-kansa MTV Katsomossa. Ohjelma oli tasaisesti läpi syksyn yksi MTV Katsomon katsotuimpia sisältöjä.

Isto Kannisto
Isto Kannisto Director, Motion 040 1897 114