VÄYLÄ

Arttu Lindeman #oikeissatöissä - Uudenlainen ja hauska tapa viestiä valtion hankkeesta

Toteutus:
VaikuttajamarkkinointiSisältömarkkinointiMarkkinointikampanjan suunnitteluviestintä
HAASTE

Lahden eteläinen kehätie, tuttavallisemmin ”Letke”, on Väylän massiivinen, keväällä 2017 käynnistynyt rakennushanke. Se on Suomen suurin tällä hetkellä käynnissä oleva tietyömaa.

Väylä on koko hankkeen ajan viestinyt aktiivisesti ja pyrkinyt tekemään elämän mahdollisimman helpoksi lähiseudun asukkaille työmaan läheisyydessä ja tietä käyttäville. Haastavinta on ollut tavoittaa 14-24-vuotiaat nuoret. Tämä on kuitenkin todella tärkeää, koska työmaa ympäröi väliaikaistiloissa olevan Launeen ala- ja yläkoulun. 

Nuorten tavoittamiseksi valitsimme vaikuttajamarkkinointikampanjan Youtubessa, jonka tarkoituksena oli kertoa lahtelaisille nuorille turvallisesta liikkumisesta työmaan lähellä, työmaan erilaisista töistä ja miten tietunnelin louhinnan etenemistä voi seurata on-line karttapalvelusta. Valtion virastot, kuten Väylä, saatetaan joskus nähdä vanhanaikaisina ja byrokraattisina, joten halusimme löytää tavan puhutella nuoria kiinnostavalla, hauskalla ja heille luontevalla tavalla.

TIIMI

Reeta Reivinen, digitaalinen toteutus
Minna Kylänpää, viestintä/asiakkuusvastaava
Else Kausola, creative/videotuotanto

Splay Networks
Natalia Lehtinen, asiakkuusvastaava/suunnittelu
Otto Andersson, Kuvaus/Editointi
Arttu Lindeman, vaikuttaja

ASIAKAS

Väylä (ent. Liikennevirasto) on noin 400 hengen asiantuntijavirasto, joka keskittyy tie-, rata- ja meriliikenteen väyläverkon suunnitteluun, kehittämiseen ja kunnossapitoon sekä liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Lisäksi vastaamme liikenteenohjauksen ja talvimerenkulun järjestämisestä. Väylä toimii liikennejärjestelmäsuunnittelussa maakuntien liittojen, kuntien, kaupunkiseutujen ja muiden toimijoiden ensisijaisena kumppanina.

Väylälogo

RATKAISU

Kampanjan kasvoiksi valikoitui lahtelainen vaikuttaja "oman kylän poika", tubettaja Arttu Lindeman, jonka hauska ja omaleimainen tyyli sopi erinomaisesti hankkeesta viestimiseen.

Suunnittelimme yhteistyössä Splayn kanssa kaksi noin 10-minuuttista Youtube-videota, jossa Lindeman pääsee “oikeisiin töihin” Lahden eteläisen kehätien työmaalle: tietomallintamaan, kaivinkoneen kyytiin, poraamaan tunnelia, haastattelemaan koululaisia sekä tietysti tutustumaan Lahden karttapalveluun. (video 1, video 2) Tarkoitus oli antaa mahdollisimman laaja ja monipuolinen kuva hankkeen eri työvaiheista. Halusimme, että sisältö olisi informatiivista, mutta myös viihdyttävää ja koukuttavaa – kohderyhmälle sopivaa. Toteutimme Väylän kanaville inbound-markkinointikampanjan, joka saavutti erittäin hyvät tulokset. 

HYÖDYT

Kampanja keräsi neljässä eri kanavassa yhteensä yli puoli miljoonaa impressiota. Kohderyhmät sitoutuivat sisältöihin kaikissa kanavissa tykkäyksin, jaon ja kommentein. Erilaista, jopa hieman uskaliasta, lähestymistapaa kiiteltiin perinteisen “virastoviestinnän” sijaan ja kohderyhmän antama palaute oli pääasiassa positiivista.

Asiakas oli erittäin tyytyväinen kampanjan tuloksiin: saavutettuun näkyvyyteen sekä kohderyhmän reaktioihin.

TULOKSET

Yli puoli miljoonaa (548 150) impressiota 8 000 € budjetilla. Mainosklippejä katseltiin loppuun lähes 50 000 kertaa ja katseluprosentiksi muodostui  16,70%, mikä on erinomainen tulos. 

Youtube: yli 55 000 ihmistä katsoi koko videon ja ne keräsivät paljon tykkäyksiä ja kommentteja.

Instagram: 171 000 näyttökertaa.

Orgaaniset ja sponsoroidut postaukset tavoittivat lähes 24 000 ihmistä Facebookissa.

Laajan reachin lisäksi yli 600 ihmistä on videon katselun jälkeen käynyt tutustumassa Lahden eteläisen kehätien Facebook-sivuihin.

Sara Nikander
Sara Nikander Director, Brand & Digital 045 6735 577
Minna Kylänpää
Minna Kylänpää Senior Communications Consultant, Brand & Digital