Tolkun ihminen vs. luomupiiritäti

Niina Lahtisen tähdittämä Apetit pakasteet -kampanja oli huikea menestys kaikilla mittareilla, ja Apetit vahvisti merkittävästi asemaansa maan suosituimpana pakastebrändinä. 

Tolkun ihminen ja hänen äitinsä pakastealtaalla

Ota elämästä jotain joka koskettaa kaikkia ja anna ajan hengen mukaisesti suositulle televisiopersoonalle melko vapaat kädet kertoa se. Siinä menestysreseptin ainekset Apetit kasvis- ja vihannespakasteiden kevätkampanjaan. Apetit vahvisti merkittävästi asemiaan maan ykköspakastebrändinä: top-of mind –tunnettuus kasvoi  9 prosenttiyksikköä (35% → 44%) ja spontaani tunnettuus 6 prosenttiyksikköä (53% → 59%).

Kotiäiti potee jatkuvaa huonoa omaatuntoa. Lapset pitäisi ruokkia terveellisesti ja kaikki ruoka tehdä itse, mutta kun ei ehdi. Naapurin luomupiiritätikin katsoo pahalla silmällä, jos yrittää päästä helpommalla ja asioida pakastealtaalla. Apetit päätti nostaa kissan pöydälle ja ryhtyä laskemaan leikkiä kasvispakasteisiin kohdistuvista ennakkoluuloista, kertoo markkinointijohtaja Miika Helenius. Muun muassa Siskonpeti-sarjasta tutun Niina Lahtisen tähdittämät sketsit tutustuttivat meidät kevään 2016 aikana kotiäidin arjessa kohtaamiin haasteisiin. Haasteisiin, johon jokaisen meistä on helppo samaistua. Niina Lahtisen ja ohjaaja Anna Dahlmanin käsikirjoittamissa sketseissä on niin paljon itsekoetun tuntoa, että ne lähenevät dokumenttia. 

Vahva some-läsnäolo ohjasi onnistuneesti onlineen

Kevään aikana esitettiin kuusi erilaista sketsivideota, televisiossa lyhyemmät versiot ohjasivat katsomaan noin minuutin mittaiset pidemmät versiot verkkoon. Läsnäolo Somessa oli vahva ja ohjausta kohti kampanjan kotipesää, Apetitin omaa verkkosivua tehtiin Facebookissa, Youtubessa, Instagramissa ja Pinterestissä. Sarjaa täydennettiin viikoittain omalla sisällöntuotannolla Apetitin verkkosivuilla, kuten tuotteisiin sopivilla resepteillä. Kampanja ja jatkuva sisällöntuotanto omalla sivustolla tuotiin yhteen ja näin kampanjainvestointi saatiin valumaan omaan mediaan. 

Kampanjan kolmen ensimmäisen viikon aikana Youtube-latauksia sketseistä tehtiin 130 000. Apetit.fi –sivustolla tapahtui huikea liikenteen kasvu. Edelliseen vuoteen verrattuna istuntojen määrä kasvoi 20 000:lla, yhteensä 57 %. Kampanjan päätavoitteeksi asetettu top of mind-osuus (Mikä pakastetuotemerkki sinulle tulee ensimmäisenä mieleen?) kasvoi samaan aikaan, kun kaikkien kilpailijoiden tunnettuus laski.

Mainonnan muistaminen kasvoi edellisestä vuodesta 100 %, samaan aikaan kun se kilpailijan kohdalla laski hiukan. Myös ostokiinnostus Apetitin tuotteita kohti nousi. Apetit onnistui paitsi parantamaan myönteistä asennetta kasvis- ja vihannespakasteisiin, vieläpä nostamaan vahvasti oman tuotemerkkinsä tunnettuutta. Lähes kaikki Apetit-brändiin liitetyt mielikuvat paranivat kampanjan aikana. Apetit koettiin entistä iloisempana ja elämänmyönteisenä. Kokemukset Apetit-brändistä paranivat ja tuotteita pidettiin entistä terveellisempinä, maukkaampina ja hintansa arvoisina. Jopa siinä määrin, että niistä ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin muita tuotteista. Jos tämä ei ole onnistuminen, niin mikä?

Filmisarjan ja kampanjan idean on suunnitellut markkinointitoimisto Valve ja sen luova tiimi Antti Einiö ja Kimmo Korhonen, käsikirjoittaneet Niina Lahtinen ja Anna Dahlman sekä tuottanut Yellow Films Oy.

Kiitos yhteydenotosta

Olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

Jätäthän ystävällisesti yhteystietosi niin olemme pikimmiten yhteydessä.

Sähköpostiosoite on viallinen!
Kenttä on vaadittu!