Vantaan nuoriso tilanvaltaajina – Vantaan nuorisopalvelut

Lähtötilanne
Vantaan kaupungin nuorisopalvelut halusi toteuttaa markkinointikampanjan, jonka tavoitteena oli kasvattaa nuorisotyön ja erityisesti nuorisotilojen tunnettuutta ja houkuttelevuutta. Lisäksi haluttiin muistuttaa 10–17-vuotiaita vantaalaisia, että tilat ovat aidosti heitä varten. Kampanjan ideana oli houkutella nuoret takaisin nuorisotiloihin ja antaa heille vapaus toteuttaa siellä itseään.
Valtaa takaisin tila, joka sinulle kuuluu
Vantaan kaupungin brändi on rohkea ja rosoinen ja sitä haluttiin korostaa myös tässä kampanjassa. Kampanjaan tuotiin anarkistista asennetta ja ammennettiin tilanvaltauskulttuurista. Kampanjan pääviestiksi valikoitui:
Valtaa takaisin tila, joka sinulle kuuluu.
10–17-vuotiasta kohderyhmää lähdettiin tavoittelemaan nuorison suosimissa kanavissa, kuten Instagramissa, Tiktokissa ja Snapchatissa. Lisäksi halusimme tavoittaa myös näiden nuorten vanhempia, sillä nuorisopalveluiden nuta-korttia tulee hakea yhdessä huoltajan kanssa. Vanhemmille kohdennetussa pääviestissä korostettiin mahdollisuutta antaa nuorelle oma, turvallinen tila, jossa voi olla tekemisissä ammattilaisen kanssa. Viestiä vanhemmille kohdistettiin myös Facebookiin.
Digikanavien lisäksi hyödynnettiin paikallista kadunvarsimainontaa niissä kaupunginosissa, joissa nuorisotiloja on.
Kampanjan näkyvimpiä osia oli yhteistyö vantaalaisten MolyBros-somevaikuttajien kanssa. MolyBrosille annettiin suhteellisen vapaat kädet sisältöjen tuottamiseen omissa kanavissaan. MolyBros eli Manza ja Keinaan ovat valovoimaisia esiintyjiä. Yksi heidän tavaramerkeistään on katugallupit, joissa he haastattelevat muita nuoria arkisista asioista. Vaikuttajakaksikko sopi siis loistavasti aktivoimaan seuraajiaan tutustumaan paremmin Vantaan nuorisopalveluihin.
Tulokset
Vaikuttajamarkkinointi toimi hyvin. Käyttäjiä tavoitettiin Instagram-feedin kautta 9381 ja Instagram Stories -osiossa näyttökerrat olivat parhaimmillaan 1732. Interaktiivinen seikkailukisa tavoitti Instagramin tarinoiden puolella jopa 4084 kävijää. Snapchatissa videoiden näyttökerrat ylittivät kirkkaasti 17 000 kappaletta ja klikkejä tuli Snapchat-tileiltä yhteensä 734.
Vantaan Nuorisopalveluiden kampanja oli menestys myös mediaostamisen näkökulmasta. TikTokin ja Snapchatin CPM oli erittäin hyvällä tasolla, mikä osoitti että saimme hyvään hintaan näyttöjä nuoressa kohderyhmässä.
Klikkejä somekanavissa tuli yhteensä yli 21 000, mistä erityisesti kiittäminen oli TikTokkia ja Snapchattia.
Kaiken kaikkiaan kampanja oli onnistunut ja pääsimme tavoitteisiin.
Asiakkaan palaute
“Tämä oli ensimmäinen isompi markkinointikampanja Vantaan nuorisopalveluille, ja olemmekin siihen erittäin tyytyväisiä. Yhteistyö Valveen kanssa oli mutkatonta ja sujuvaa, huomasi, että oli ammattilaiset asialla ja itse pystyi nauttimaan työn hedelmistä.”