Uuden ajan Internet company on voittaja

24.11.2012

Muistatteko vielä termin “Internet company”. Ei se mitään, sehän on lähes yhtä ysäriä kuin termi Webmaster. Mutta, ajattelin kuitenkin palauttaa sen teidän mieliinne, sillä se on mielestäni erittäin hyvä termi. Tosin se, mitä se nykyään tarkoittaa, on tietysti muuttunut.

Tuija Riekkinen




Mitä Internet company sitten aikoinaan tarkoitti? Joskus 2000-luvun alussa se tarkoitti yritystä, joka vei prosessinsa verkkoon. Yksinkertaisimmillaan se tarkoitti kotisivuja, mutta tietysti myös verkkokauppaa ja isoissa yrityksissä tehtiin myös Intranetiä ja vaikkapa henkilöstöhallinnon prosessien sähköistämistä.2000-luvun puolessa välissä Internet company oli yritys, jonka tuote oli verkkopalvelu. Vaikkapa Google. Tai Amazon.

Mitä Internet company sitten on tänä päivänä?

No, sehän on yritys, joka ottaa verkon lähtökohdaksi, kun miettii liiketoimintaansa tai liiketoimintaan liittyviä asioita. Yritys, joka kysyy aina “miten tämä toimisi verkossa?” tai “miten tämä tukee meidän verkkonäkyvyyttämme?”.

Otetaanpa muutama esimerkki. Mieti, onko yrityksesi nimi hakukoneystävällinen, jääkö se mieleen (siis asiakkaalle, ole nyt rehellinen, kun mietit)? Entäpä logosi? Onko yrityksesi brändi kenties suunniteltu silloin, kun verkolla ei ollut niin suuri merkitys? Mikä on seuraus, jos logossasi ei ole yrityksen nimeä ja se on ainoa yritykseesi viittaava asia tuotteessasi? Seuraus on se, että potentiaalinen asiakas ei voi hakea verkosta siitä lisätietoja, koska tyhjästä on paha nyhjäistä. Kaupat jäi siis tekemättä, sori.

Entäs kun mietit brändisi uudistusta? Internet company tekee senkin verkko edellä. Miten? No, esimerkiksi typografiaa suunnitellessa kannattaa valita mielummin fontti, josta on olemassa webbiversio. Silloin fontti näyttää siltä kuin pitääkin ilman kikkailuja. Jos brändin suojelemiseksi tänä päivänä pitää vaihtaa verkkosivujen pääotsikot tekstistä kuviksi, on vika, anteeksi nyt vaan, brändissä eikä siinä, että tyhmät selaimet (kyllä, monikossa) eivät vaan näytä fonttia just oikein.

Verkkosivujen uudistus voi siis olla hyvä lähtökohta koko brändin uudistukselle.

Jos verkon ottaa huomioon oikealla tavalla, siirtyy koko suunnittelu aika luontevasti hyvin käyttäjälähtöiseksi. Verkossa ihminen on yksin tutkimassa tuotteita ja palveluita, ei ole apuna myyjää, joka havaitsee ilmeistä ja eleistä, että ohi meni tuo myyntilause, kokeillaanpas toista. Jos tuotteesi, palvelukonseptisi tai tuotevalikoimasi on liian monimutkainen esittää ja myydä verkossa, niin ehkä se ei olekaan verkon vika…