Puhuva tuhkis on vuoden paras mainoselokuva
”Valve Kingissä koettiin, että tupakoinnin vaaroilla pelottelu on viestinnällisesti vähän menneen talven lumia, koska kyllähän kaikki ihan hyvin tietävät, että tupakointi on vaarallista”, toteaa Valve Kingin sosiaalipsykologi ja Senior Insight Manager Sampo Luoto.
”Keskusteluun haluttiin tuoda uutta tuoretta näkökulmaa. Kun syvennyttiin suomalaisten asenteisiin, huomattiin, että 70% 12-18-vuotiaista pitää tupakointia naurettavana.” – Sampo Luoto
Työssä pohdittiin myös sitä, onko asenteilla mitään vaikutusta käyttäytymisen. Ja jos olisikin, niin voisiko tuota 70% kasvattaa vieläkin suuremmaksi? Asenteiden ja käyttäytymisen suhdetta tutkiessa työryhmä törmäsi psykologian puolella kognitiivis-behavioristiseen terapiaan. Tämän ratkaisukeskeisen terapian mukaan riippuvuudessa on aina kysymys vääristä ajatus- ja toimintamalleista, joista ihmisen on mahdollista oppia pois.
”Käytännössä siis ajatukset tupakoinnista vaikuttavat suoraan tupakointikäyttytymiseen. Jos kykenemme muuttamaan ajatuksia, myös käyttäytyminen muuttuu. Teoria tuki ajatteluamme täydellisesti. Halusimme huumorin keinoin lisätä tupakoinnin naurettavuutta, jolloin asennemuutoksen kautta tupakointi ymmärretään suomalaisten keskuudessa toivottavasti entistäkin hölmömmäksi asiaksi”, Sampo Luoto summaa.
Lue myös Hengitysliiton uutisointi.
”Halusimme herätellä ihmisiä tupakoinnin vaaroista huumorin avulla. Mainoksessa puhuva tuhkis haluaa kaiken nieltyään puhua suunsa puhtaaksi.” – Mervi Puolanne, Hengitysliiton järjestöjohtaja
TUOTANTOTIIMI
Leikkaus: Jukka Eggert
Tuotantopäällikkö: Annemi Kuusela
Äänituotanto: Kati Haapamäki
Värimäärittely: Janec Bachmann
Äänittäjä: Jukka Andersson
Creative: Viljami Kukkonen, Tommi Solehmainen
Kuvaajat: Kim Koponen, Konna Tervonen, Marinella Ruusunen, Juha Laukkanen
Ohjaaja: Teemu Niukkanen
Tuottaja: Marko Talli
#puhuvatuhkis