Verkko on business-paikka

05.10.2011

Ajat ovat muuttuneet. Viime viikolla Markkinointiviestinnänviikoilla käsiteltiin lähes yksinomaan verkkomaailmaa. Puhuttiin digitaalisesta palvelumuotoilusta, eStrategiasta ja tietenkin sosiaalisesta mediasta kaikilla mausteilla.

Heidi Tiainen




Hiilijalanjälki on niin 2008, nyt puhutaan digijalanjäljestä! Tämä tarkoittaa, että markkinointi ja viestintä on tänä päivänä yhtä kuin verkko, mutta ennen kaikkea liiketoimintapaikkana on nykyään verkko.

Haluaisin tuoda hyvän pointin esille viikoilla esintyneen Franticin Tommi Pelkoselta. Verkko ei enää ole sisällönjakokanava, vaan businesspaikka.Verkkonäkyvyys tulee ottaa osaksi liiketoimintasuunnittelua ja sen tulee ennen kaikkea olla investointi kustannuslaskelmineen ja tuottotavoitteineen. Verkko on muuttanut ja ohjaa ostokäyttäytymistä. Tietoa odotetaan olevan koko ajan saatavilla, ja yrityksiä ja tuotteita tutkitaan ja vertaillaan yhä enemmän ja tarkemmin.

Haut ja sosiaalinen läsnäolo ovat osa jokapäiväistä verkkokäyttäytymistä, ei erikoisalue. Perinteinen puskaradio on muuttunut pihan pienestä pensaasta kokonaiseksi metsäksi, joka todellakin vastaa, kun sinne huudetaan. Vanha viisaus, että hyvästä kokemuksesta kerrotaan neljälle ja huonosta 20 henkilölle ei päde enää lainkaan, kun keskimääräisellä Facebook-käyttäjälläkin on jo 130 kaveria. Tutuille tiedottaminen on vaan parin klikin päässä ja tieto on jaettavissa moneen eri kanavaan hetkessä.

Ottakaa siis verkko tosissaan. Verkko tuo lisää myyntiä, lisää liidejä ja kustannussäästöjä. Tarkkailkaa mikä tuottaa ja mikä maksaa. Käyttäkää ammattilaisia apuna verkkonäkyvyyden parantamisessa ja verkon hyödyntämisessä, koska mikään investointi ei ole itsestäänselvyys ja jokaisen investoinnin halutaan lopulta tuottavan. Investointi tarvitsee kunnon strategian taakseen, koska muutenhan se on vaan pöljä hanke.