Verkkokaupan kompastuskivet

12.03.2009

Verkkokaupan perustaminen on tänä päivänä helppoa, mutta menestykseen ei riitä laaja tuotevalikoima tai edes edulliset hinnat. Kuten kaikissa myyntitilanteissa, asiakkaan luottamus pitää rakentaa – ja ansaita. Verkossa palveluiden vertaileminen on helppoa, eikä hinta ole suinkaan aina se ratkaiseva tekijä.

Sara Nikander
Director, Design & Technology

sara.nikander@valve.fi
045 6735 577

Toimitusaika

Ihmiset ovat kärsimättömiä (ainakin minä…). Ja kun päätän ostaa tuotteen haluan sen nopeasti. Nopea toimitus on usein ollut ratkaiseva asia, ja olen useasti ihmetellyt miten suurpiirteisesti kauppiaat ilmoittavat toimitusajat. “Postitamme tilauksesi viikon sisällä” – VIIKON?!! – älä viitsi, enhän minä välttämättä edes tarvitse sitä silloin enää.

 Arvaa miksi suosin kirjaostoksissa Adlibrista Amazonin sijaan? Toimitusaika, kyllä. Kirjat ovat hieman kalliimpia, mutta saapuvat perille paljon nopeammin. Amazonin kohdalla pahinta on epävarmuus – on mahdotonta arvioida montako viikkoa toimitus kestää.

Varmista siis, että verkkokaupassasi toimitusaika on selkeästi esillä ja panosta lyhyisiin toimitusaikoihin. Äläkä mokaa toimituksissa! (Lue miten Pixmania menetti asiakkaan..)

Maksutavat

Olenko ainoa ihminen jolla on tili Ålandsbankenissa? Arvaa montako ostosta on jäänyt tekemättä sen takia, etten ole voinut maksaa ostosta… ja minulla on sentään luottokortti. Huvittavimpia ovat kaupat, joissa on yksi tai kaksi maksunappia. Verkkokauppa, jossa ei ole kattavia maksuvaihtoehtoja, menettää asiakkaita joka päivä! Maksupainikkeet ovat kieltämättä olleet hankalia ja kalliita ottaa käyttöön. Tähän Suomen Verkkomaksut on tuonut helpotusta tarjoamalla palvelun, jonka kautta verkkokauppa saa käyttöönsä kaikki maksutavat yhdellä sopimuksella.

Tuotetiedot

Kirjoja ja CD:tä on tunnetusti helppo ostaa netistä, eikä tuotetietoihin tarvitse sen kummemmin panostaa. Pienten verkkokauppojen vahvuus on kuitenkin erikoistuotteissa, joita on hiukan vaikeampaa ostaa. Silloin tuotetietoa ei voi koskaan olla liikaa – “sopiiko nämä varaosat varmasti tähän mun XYT102Bx -härveliin?“. Jos asiakas ei luota sataprosenttisesti siihen, että tuote on sopivin mahdollinen, hän jatkaa etsimistä Googlaamalla – ja silloin asiakas on jo usein menetetty. Vaihtoehtoisia ostospaikkoja löytyy aina. Vaikeatkaan tuotteet eivät ole mahdottomia myydä verkossa, kunhan asiakas saa varmistuksen siitä, että ostos onnistuu. Kokeile vaikka sälekaihdinten tilaamista mittojen mukaan Verhomaton verkkokaupassa.

Luotettavuus

Ostamisen edellytys on tietysti aina se, että verkkokauppa tuntuu uskottavalta ja luotettavalta. Luotettavuuskuvaan vaikuttaa moni asia; verkkokaupan ulkoasun ja toteutuksen pitää olla ammattimaisesti tehty, hintojen, toimitusehtojen, palautusoikeuksien yms. pitää olla selkeästi esillä ja kaiken tiedon ajan tasalla. Kuluttajavirasto ja Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto julkaisivat hiljattain verkkokauppiaan muistilistan (PDF), jossa käydään läpi kuluttajakaupassa huomioitavia asioita. Tämä on hyvä ohjenuora kaikille verkkokauppiaille.

Lue lisää aiheesta