Vieraskynä: Maailma muuttui jo mobiiliksi Eskoseni

12.05.2011

Kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen on joskus niin nopeaa, että muutoksessa mukana pysyminen on vaikeaa. Yleensähän muutos on hidasta ja siksi vaikea havaita, mutta kun massa lähtee liikkeelle niin muutos on todella nopeaa.

Tiina Laiho




Mobiilimarkkinoinnista ja kuluttajan siirtymisestä käyttämään internetiä kännykän kautta on puhuttu vuosikausia, mutta todellinen muutos on tapahtunut viimeisen vuoden aikana. Massat ovat jo liikeellä.

Suurimpien operaattoreiden myydyimpien kännyköiden joukossa valtaosa on jo kosketusnäyttöllisiä älypuhelimia. Keskimääräisesti näiden puhelinten käyttäjät käyttävät 3-5 kertaa enemmän verkkopalveluita kännykän kautta kuin muut kuluttajat. Mobiililaajakaistan käyttö on kasvanut viimeisen vuoden aikana räjähdymäisesti niin, että operaattorien on pitänyt löytää uusia mobiililaajakaista palveluratkaisuja ja lisätä verkkokapasiteettia samanaikaisesti.

Kännykkäsovelluksia ladataan enemmän kuin koskaan aikaisemmin, iPhone tarjoaa jo n. 350.000 erilaista sovellusta, Android Store 150.000, Nokia Kauppa 30.000, Windows kauppa 8.000 sovellusta, ja määrä kasvaa koko ajan..

Kuluttaja etsii jo tietoa tuotteestasi, yrityksestäsi, sijainnista, aukioloajoista, hinnoista ja ostopaikoista mobiilin internetin kautta. Käynnissä on murros, jonka teknologia on mahdollistanut ja jossa kuluttajan käyttyminen on muuttunut.

Mutta mitä muutos tarkoittaa?

90-luvulla samantyyppinen murros koettiin, kun painetuista lehdistä alettiin tehdä verkkoversioita ja ensimmäiset verkkosivustot luotiin. Nopeasti ymmärrettiin, että se sisältö mikä on painetussa lehdessä, ei olekaan samassa muodossa digitaalisessa versiossa, vaan sisältö täytyy muokata kanavan ja kuluttajan käyttäytymisen mukaan.

Mobiilissä kuluttajalle on tärkeä tarjota sitä tietoa, mitä kuluttaja hakee ollessaan liikkeellä. Nykyistä sivustoa ei siis kannata kopioida mobiiliympäristöön sellaisenaan. Kuluttajan ja kuluttajakäyttäytymisen ymmärtäminen on mobiilissa yhtä keskeistä kuin perinteissä verkkossa.

Mitä sitten tarjotaan tälle hetkellä mobiilisurfaajille? Useimmissa tapauksissa kuluttaja saa näkyviin kännykän kautta yrityksen verkkosivuston. Pahimmissa tapauksissa sivustot on ohjelmoitu niin, ettei kuluttaja edes voi nähdä sivustoa. Usein kuluttajan on mahdotonta lukea sivustoa tai sen käytettävyys kännykällä on niin huono, että kuluttaja lopettaa selaamisen ensimmäisen yrityksen jälkeen eikä koskaan palaa sivustolle mobiililla päätelaitteella.

Miten yritys voi sitten varmistaa kuluttajilleen mahdollisimman hyvän brändikokemuksen myös mobiilin kautta?

Hyvä happotesti on käydä katsomassa oman yrityksesi sivuja kännykällä. Onko brändikokemus sellainen, jonka haluan tarjota asiakkailleni, löytävätkö he edes keskeiset tiedot sieltä ja mitä muuta haluan mahdollisesti tarjota mobiilin sivuston avulla. Raportointia ja analytiikkaa kannattaa myös seurata; usein tulee yllätyksenä miten moni jo tulee sivustolle mobiilin laitteen eikä perinteisen tietokoneen kautta.

Miten yrityksen sitten tulee varautua mobiilin muutokseen?

Tärkeää on löytää hyvä yhteistyökumppani, joka ymmärtää ja tarjoaa ratkaisuja myös mobiiliin verkkoympäristöön. Kannattaa lähteä liikkeelle perusasioista: varmistaa, että sivusto on ensinnäkin selattavissa mobiilipäätelaitteilla ja mahdollisimman monella päätelaitteella (Nokian päätelaitteita on pelkästään n. 200 + muut brändit lisäksi).

Liikenne, joka tulee websivustolle mobiililaitteilla pitää ohjata automaattisesti mobiilioptimoidulle sivulle. Samanaikaisesti pitää miettiä mitkä ovat ne keskeiset asiat,  joita kuluttaja hakee ja mikä osa asioinnista halutaan mahdollistaa mobiilin kautta. Mobiiliverkkosivusto on siis ensimmäinen prioriteetti.

Mikä on sitten mobiilisovellusten rooli?

Mobiilisovellus sopii ratkaisuna yrityksille, joilla on asiakassuhde kuluttajan kanssa joko asioinnin tai muun toiminnallisuuden osalta päivittäin.

Haaste sovellusten kanssa on se, että niitä tulee tehdä erilaisia versioita eri käyttöjärjestelmille ja koko asiakaskuntaa on siten vaikea saada palvelun piirin (eri käyttäjärjestelmät Android, iOS, Pada, Symbian, Window7 jne).

Lisäksi sovellusten ylläpito tulee pitkällä tähtäimellä suhteellisen kalliiksi.

Nopein ja kustannustehokkain tapa on siis mahdollistaa mobiiliselaaminen ja asiointi mobiililaitteen kautta.

Kirjoittaja Tiina Laiho on toimitusjohtajana mobiilimarkkinointiin erikoistuneessa mainostoimisto 12snapissa, joka kehittää ja tuottaa asiakaan tarpeisiin liittyviä mobiiliratkaisuja. 

Lue lisää aiheesta