Vieraskynä: Verkkosivut ovat Thought Leadership -markkinoinnin sydän

11.04.2011

Monilla yrityksillä on osaamista ja asiantuntemusta, jolla voisi erottua markkinoilla, mutta ne kokevat, että niiden asiantuntemus on aliarvostettua. Thought Leadership -markkinointi on asiantuntemuksen esille tuomista omassa kohderyhmässä niin, että yritys erottuu, ja sen tunnettuus ja uskottavuus paranevat.

Sari Aapola




Gartner totesi jo vuosi sitten, että Thought Leadership -markkinointi voisi olla vahva työkalu etenkin IT-yrityksille (Gartner Says Thought Leadership Marketing Can Be a Powerful Tool for IT Services Providers). Uskon, että se on sitä muillekin, ja toimii myös palvelualoilla.

Thought Leader on yritys, joka jakaa auliisti näkemyksiään ja osaamistaan, se ei siis pihtaa tietoa kilpailijoiden pelosta. Vastaanottajat kokevat oppivansa ja saavansa lisäarvoa. Pohjana on aito osaaminen ja sen pohjalta rakennettu viesti ja asiakaslupaus. Siksi myös johtaminen on osa Thought Leadershipin rakentamista, pitäähän asiakaslupaus myös lunastaa. Kyseessä ei siis ole lyhytaikainen PR-kampanja, vaan vuosien mittainen strateginen toiminta.

Tapoja jakaa näkemyksiä on tietysti monia seminaareissa puhumisesta blogikirjoituksiin. Aidon thought leaderin tunnistaa kuitenkin nopeasti verkkosivuista. Tärkeä tunnusmerkki on, että yritys osaa ja uskaltaa kertoa selkeästi mitä se tekee ja miten se hyödyttää sidosryhmiään. Kotisivun tekstillä on siis suuri merkitys. Osaamista ei kannata piilottaa tyhjiin ylisanoihin (”We combine technology with intelligence to spark new possibilities for the future”), eikä kannata kiemurrella ”johtava” -sanan erilaisilla versioilla. Helsingin Sanomien muutaman viikon takainen analyysi yritysten hissipuheista osui ytimeen. IKEA on taas hyvä esimerkki yrityksestä, joka sanoo varsin suoraan, mitä tekee:

Tarjoamme laajan valikoiman hyvin suunniteltuja ja toimivia kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa ostaa niitä.

Sisällöntuotanto on toinen Thought Leadershipin kivijalka. Asiakkaat ja prospektit arvostavat hyvää, päivittyvää sisältöä. Asiantuntijakirjoitukset ja kommentit ajankohtaisista asioista kertovat yrityksestä, joka on ajan hermolla, ja joka käy dialogia ympäristönsä kanssa, asiakkaiden, prospektien, muiden vaikuttajien jne. kanssa, ja jakaa tämän tulokset verkostossaan. Siksi selkeä osio verkkosivuilla tämän sisällön jakamiseksi on tärkeä osa asiantuntijuutta ja avoimuutta. Alla kuvatussa koulutuksessa esittelemme kaksi yritystä, jotka ovat eri vaiheissa Thought Leadership -polkuaan, mutta molemmat panostavat sisällöntuotantoon kohderyhmilleen. Asiakkaani Efiman uudet verkkosivut lanseerattiin maaliskuussa. Basware jatkaa panostustaan konseptointiin ja sisältöön.

Thought Leadership -markkinoinnista järjestetään siis koulutus 31.5.2011 Helsingin Pääpostitalossa. 

Keynotes Oy:n toimitusjohtaja ja Thought Leadership -markkinoinnin puolestapuhuja. Keynotes tarjoaa markkinointipalveluja erottautumaan pyrkiville yrityksille. Lisää yrityksestä ja Sarin kirjasta ”Sustainable Thought Leadership - how to build awareness and credibility to support business” sivuilla www.keynotes.fi. http://www.keynotes.fi