Vieraskynä: Web-analytiikan trendit PK-yrityksissä vuonna 2011

12.01.2011

Miten web-analytiikkaan liittyvät toimenpiteet kehittyvät kuluvana vuonna? Web-analytiikan tulisi olla jo rutiinia suurimmassa osassa verkkoliiketoimintaa harjoittavista yrityksistä, mutta onko näin? Tässä viisi web-analytiikan trendiä vuodelle 2011.

Juha-Pekka Huhtiniemi




1. Työkalujen aika on ohi

Web-analytiikkaa ei osata vieläkään hyödyntää liiketoiminnan tukena, vaikka tarjolla ja käytössä on jo useita eri kävijäseurantaohjelmistoja. Taustalla pyörivällä web-analytiikkatyökalulla ei ole jatkossa suurta merkitystä, kunhan saatavilla olevan tiedon perusteella tehdään toimenpiteitä, jotka tuottavat yritykselle todellista taloudellista hyötyä. Päättäjillä ei ole aikaa analysoida ja tutkia kävijäseurantaohjelmia, vaan nyt tarvitaan valmiita näkemyksiä sekä niiden pohjalta konkreettisia ehdotuksia verkon tehokkaampaan hyödyntämiseen. Web-analytiikka siirtyy toimialana ohjelmistovalinnoista asiantuntijapalveluiden ja näkemysten ostamiseen.

Web-analytiikan kehitys:
Työkalut -> näkemykset -> toimenpiteet = liiketoiminnallinen hyöty

2. Automatisoi tai kuole - järjestelmäintegraatiot

Tietoon tulee päästä käsiksi liiketoimintakriittisten järjestelmien, kuten CRM- tai ERP-järjestelmän kautta. Kaikki kehitys, joka vähentää eri ohjelmistojen parissa käytettyä aikaa, jättää enemmän

aikaa ydinliiketoiminnan harjoittamiseen. Laadukkaiden B2B-liidien poimiminen verkkosivuston kävijäliikenteestä on jo tätä päivää, mutta seuraava askel kohti todellista hyötyä saavutetaan yhdistämällä liiditieto käytössä olevaan asiakkuudenhallintajärjestelmään ja päivittäiseen myyntiprosessiin. Lisäämällä tähän mahdollisuuden rikastaa CRM-dataa olemassa olevien asiakkaiden verkkokäyttäytymisellä ja ostointresseillä, on selvää, että järjestelmäintegraatiot tulevat olemaan kuuma puheenaihe vuonna 2011. Verkkokauppatoimijan tapauksessa integrointi voisi puolestaan tarkoittaa verkkokauppasovelluksen, email-työkalun ja web-analytiikkatyökalun tuottaman tiedon yhdistämistä.

3. Hyviä uutisia John Wanamaker - verkkomarkkinointiin tulee vihdoin järkeä

Puolet mainontaan käytetyistä rahoista ei välttämättä mene enää hukkaan. Käytettyään suuria summia bannereihin ja hakukoneisiin, yritykset huomaavat, ettei verkkomarkkinointi olekaan niin yksinkertaista kuin on yleisesti kuviteltu. Web-analytiikan tieto palvelee verkkomarkkinoinnin optimoinnissa vain silloin, kun sitä käytetään tehokkaimman kanavayhdistelmän selvittämiseen sekä apuna kustannustehokkaiden kampanjoiden luomisessa, jotka tuovat vain toivottuja kävijöitä. Muista ottaa keskeiset kampanjaseurannan tiedot omaan hallintaasi, äläkä anna mainostoimistosi tehdä liiketoimintapäätöksiä puolestasi.

4. Asiakas siirtyy mobiiliin - siirrytkö sinä?

Älypuhelinten ja tablettien yleistyminen mielletään usein vielä marginaaliseksi ilmiöksi, jolla tuskin on merkittävää vaikutusta pk-yrityksiin. Mutta kuten tiedämme konversio-optimoinnista, pienelläkin prosentuaalisella muutoksella voi olla suuri vaikutus lopputulokseen. Todellista kaulaa kilpailijoihin luovat erityisesti paikallispalvelut, joiden sivustot toimivat ja löytyvät helposti myös mobiilisti. Oletko tarkistanut, miten sivustosi reagoi, kun surffaat sinne iPhonella? Onko päänavigaatiosi tehty flashilla? Fakta on, että tänä vuonna menetät enemmän ja enemmän asiakkaita, jos sivustosi ei tue mobiililaitteita.

5. Kuka omistaa web-analytiikkaprosessin ja -tiedon?

Tiedämme siis jo sen, että päätöksentekijät tarvitsevat näkemyksiä päätöstensä tueksi sekä mahdollisimman automatisoituja prosesseja. Kysymys kuuluu, kuka yrityksessä on vastuussa siitä, että näin tapahtuu ja huolehtii siitä, että tieto ja prosessit vastaavat tarpeita jatkossakin? Monissa tapauksissa web-analytiikkaa hyödynnetään hyvin yhdellä osastolla, mutta mahdollisuuksista ollaan täysin tietämättömiä muualla yrityksessä.

Uutta näkemystä ja kehitysehdotuksia haetaan yrityksen ulkopuolelta, mikä kasvattaa web-analytiikan tarjoajien määrää. Oli web-analytiikka yrityksessäsi ulkoistettu tai ei, pidä huoli, että teet liiketoimintapäätökset itse ja että näkemykset perustuvat luotettavaan ja relevanttiin tietoon.

Kirjoittaja on Snoobi Oy:n markkinointipäällikkö Juha-Pekka Huhtiniemi. Snoobi on kotimainen verkkoliiketoiminnan tehostamiseen keskittynyt asiantuntijayritys, jonka perustana toimii Snoobin oma kävijäseurantaohjelmisto. Lue lisää web-analytiikasta Snoobista.