NYAB

Uudistettu brändi-identiteetti tukee yhdistyneiden yritysten uutta alkua ja NYABin matkaa kohti puhtaampaa infrarakentamista.

Tarve

Uusiutuvan energian ja kestävän rakentamisen infrastruktuuriprojekteihin erikoistunut NYAB tarvitsi kumppanin rakentamaan uutta brändi-identiteettiä. Taustalla vaikutti ruotsalaisen NYABin ja suomalaisen Skarta Groupin yhdistyminen joulukuussa 2022, jonka jälkeen yhtiö otti käyttöön uuden brändin ja NYAB-nimen molemmissa maissa.

Uuden brändi-identiteetin tavoitteena oli viestiä paremmin yhtiön tavoitteita suhteessa yhteiskuntaan, asiakkaisiin ja sijoittajiin. Asiakkaalla oli tarve kokonaisvaltaiselle brändityölle sisältäen verkkosivustojen suunnittelun ja toteutuksen.

Ratkaisu

NYABin brändi-ilme uudistettiin vastaamaan paremmin tavoitteita ja yhtiön verkkosivuston ilmettä ja toiminnallisuuksia modernisoitiin ja harmonisoitiin.

Suunnittelun perustaksi valikoituivat pelkistetty ilme ja visuaaliset keinot, joilla korostetaan kestävää ja ympäristöä kunnioittavaa infrarakentamista. Toiminta-alueille luotiin omat kuvat ja ikonit, jotka selkeyttävät ja tuovat niitä paremmin esille. Skartan aiemman brändin ilmeestä tuotiin mukaan turkoosi väri ja NYABin nimi. Värimaailma toteutettiin erityisesti raikkaan turkoosin ympärille, jonka kylkeen valittiin ekologisuudesta ja tulevaisuuden energiaratkaisuista viestivä sähköinen vihreä.

Brändikirja toteutettiin kaksikielisenä sekä Suomen että Ruotsin toimipisteiden käyttöön ja ohjeistoon lisättiin kattavasti esimerkkejä jalkautuksista eri käyttötarpeisiin.

Tekninen WordPress-toteutus tehtiin vaiheittain tiukan aikataulun vuoksi. Ensin auditoitiin aiempi sivusto ja käytettiin joitain sen komponenteista uuden brändin lanseerauksessa. Toisessa vaiheessa rakennettiin suuri osa toiminnallisuuksista uudelleen ja päivitettiin sivusto WordPressin oletuseditoriin Gutenbergiin.

Tulokset 

Uusi brändi otettiin NYABilla lämpimästi vastaan. Yhtiön sisäisessä keskustelussa korostui vahvasti tarve muutokselle, johon uudistus vastasi: brändin tuore väripaletti, logo ja identiteetti viestivät nyt entistä paremmin yhtiön tarinaa ja tavoitetta rakentaa puhtaampaa tulevaisuutta. Vaikka asetettu aikataulu työlle oli tiukka, tiivis yhteistyö ja tarkka projektinhallinta takasivat sen, että hanke saatiin onnistuneesti maaliin.

Asiakkaan palaute

“Uusi brändi-identiteetti on otettu NYABin työntekijöiden keskuudessa kaikkien muutosten keskellä lopulta hyvin vastaan. Pyrimme pitämään henkilöstön hyvin tietoisena tulevasta muutoksesta ja keräsimme palautetta ja toiveita kyselyjen ja keskusteluiden avulla. Lanseerauspäivänä juhlistimme uutta brändiä kakkukahvien kera kaikissa toimipisteissämme Suomessa ja Ruotsissa. Näin henkilöstöllä oli mahdollisuus olla mukana muutosmatkalla.”

Minna Koistinen, Viestintä- ja markkinointijohtaja