Vantaan kaupunki – strategiaviestintä

Kaupunkistrategian jalkautus elämää pursuavine kuvituksineen inspiroi henkilöstöä tarttumaan omaan rooliinsa ja asukkaita kehittämään elinympäristöään.

Tarve 

Työskentelimme Vantaan kaupungin viestintäkumppanina valtuustokauden 2022–2025 kaupunkistrategian lanseerauksessa ja jalkautuksessa. Tavoitteemme oli rakentaa viestinnällinen kokonaisuus, joka tekisi strategian pääpainopisteet tutuiksi ja innostaisi vantaalaiset mukaan kehittämään kaupunkia.   

Strategiaviestinnän pääkohderyhmät olivat kaupungin organisaatio sekä Vantaan nykyiset asukkaat ja muuttoa harkitsevat.   

Ratkaisu 

Strategiakuva vankalle perustalle 

Aloitimme yhteistyön sanoittamalla vision ja kiteyttämällä tuhdin strategiapaketin. Tavoitteemme oli tiivistää kaupunkistrategia helposti ymmärrettävään ja kiinnostavaan muotoon. Saatuamme perustan kuntoon loimme strategiakuvan, joka esitti selkeästi ja innostavasti Vantaan vision, arvot ja strategian kuusi pääpainopistealuetta. 

Lopuksi suunnittelimme strategian esittäjille, henkilöstölle ja Vantaan viestinnälle materiaalit strategian lanseeraukseen ja jalkautukseen – muun muassa videoanimaation, PowerPoint-esityksen, esitteet asukkaille ja medialle, somejulkaisut ja Teams-taustakuvan.   

Strategian kiteytys kuvaksi

Strategiakuvan päähahmossa yhdistyvät monikulttuurisuus, avoimuus ja rohkeus sekä luonnon ja ihmisten yhdenvertaisuuden kunnioittaminen. Kuvan elementtejä voi käyttää strategiaviestinnässä myös erillisinä painopistealueiden tunnuksina.  

Ratkaisu

Lanseeraus ja osallistaminen 

Vantaa järjesti tammikuussa 2022 strategian lanseeraustilaisuuden, jossa strategiakuva ja -video toimivat huomion herättäjinä ja viestintämateriaalit kertoivat strategiatarinan selkeästi. Henkilöstön osallistaminen jatkui Vantaan viestinnän oman suunnitelman mukaisesti. 

Osana strategian ulkoista jalkautusta Vantaa järjesti Kaikenkokoiset kaupunkikeksinnöt -innovaatiokilpailun, jolla asukkaita innostettiin kehittämään kotikaupunkiaan. Suunnittelimme kilpailulle ilmeen ja viestintämateriaalit, jotka sitoivat sen kaupunkistrategiaan.  

Lisäksi jalkauduimme Vantaalle ja kysyimme kaupunkilaisilta, miten he haluaisivat kehittää elinympäristöään. Sosiaalisessa mediassa julkaistut haastatteluvideot tarjosivat ideoita kilpailuun osallistuville, jotta innovaatiot kohdistuisivat kaupunkilaisille merkityksellisiin asioihin. Parhaat ideat palkittiin kaupunkilaisille suunnatuilla Innovaatiofestareilla, joilla juhlistettiin myös Vuoden 2021 Euroopan nouseva innovaatiokaupunki -palkintoa. 

Tulokset

Strategiakuva lähti elämään

Rento ja rohkea strategiakuva innosti kaupungin toimialoja määrittelemään oman roolinsa strategian toteuttajina visuaaliseen muotoon. Tämä käynnisti strategian jalkautumisen toimialoilla ja liitti niiden toiminnan kaupungin yhteisiin tavoitteisiin. Nyt strategia näkyy niin päiväkodeissa, kaupunkisuunnittelussa kuin esimerkiksi Resurssiviisauden tiekartassa. 

"Tykkäsimme kuvituksista niin paljon, että teetimme niistä henkilöstölle siirtokuvatatuointeja." 

  • 10/10Asiakastyytyväisyys

Tulokset

Innovaatiokisa kirvoitti ideoita

Kaikenkokoiset kaupunkikeksinnöt -kilpailu sai vantaalaiset innovoimaan: lokakuussa 2022 kaupungilla oli käsissään 174 kehitysideaa.

 

“Kun Valve teki viime syksynä Vantaan kaupungille strategian visuineen muutamassa viikossa ja ihan kuten oli sovittu, olin ihan että wow, tähän toimistoon voi luottaa. Sen jälkeen kaikki on mennyt aina juuri niinkuin on sovittu, kaikki aikataulut ja kustikset pitää ja tehty tuotanto on juuri sitä mitä on tilattu ja toivottu.” 

Mari Kalmari 
viestintäjohtaja 

 

Haluatko keskustella siitä, miten voisimme yhdessä tehdä tavoitteistanne kestäviä tuloksia?

Ota yhteyttä