Tarve
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom lähettää asiakkailleen vuosittain miljoonia verolippuja paperipostina. Tämä on merkittävä kustannuserä virastolle, sillä kampanjan suunnitteluhetkellä vain 30 % verolipuista oli tilattu e-laskuna.
Keväällä 2023 tuli myös voimaan muutoksia, joiden myötä asiakkaille on voinut olla epäselvää, mitä kautta ajoneuvoverolippu saapuu. Mahdollisia kanavia paperipostin ja e-laskun lisäksi ovat sähköiset OmaPosti- tai suomi.fi-palvelut.
Päätavoitteet
- Luoda jokaista autoilevaa suomalaista puhutteleva kampanjakonsepti, jonka avulla lisätään tietoisuutta siitä, että e-lasku on vaivattomin tapa maksaa ajoneuvovero.
- Vähentää paperipostina lähtevien verolippujen määrää.
Ratkaisu
Traficomilla haluttiin viestiä, että sopimus ajoneuvoveron e-laskusta on helppo tehdä, tarkistaa ja hyväksyä omassa verkkopankissa. Kampanjakonseptin pääviestiksi muotoutui On mutkattomampikin tapa maksaa ajoneuvovero — ei siis enää tarvetta näppäillä pitkiä tili- tai viitenumeroita ja miettiä, minkä kanavan kautta verolippu saapuu maksettavaksi.
Konsepti heräsi eloon, kun kuvasimme sekä still- että videokuvana paperilaskun tuhoutumista tyypillisissä arjen tilanteissa.
Kanavat
Some-mainonnan kohderyhmä oli n. 3,5 miljoonaa, rajauksena maantieteellisesti Suomi ja ikäryhmä 18–65-vuotiaat. Kanavavalinnoilla pystyimme ohjaamaan viestiä tavoittamaan eri ryhmiä kohdeyleisön sisällä.
- Meta (Facebook sekä Instagram feed ja stories)
- Radio (yhteiskunnallinen tietoisku)
- Printti (Yhteishyvä-lehti)
- Ulkomainonta (parkkihallit, ABC-liikenneasemat, hiihtokeskukset)
- Ajoneuvoverolipun liite
- Orgaaninen näkyvyys traficom.fi -verkkosivulla sekä Traficomin omissa somekanavissa
Kampanja toimi
Nyt Traficom lähettää jo yli puolet ajoneuvoverolapuista e-laskuna.
Tulokset
- 68 %ajoneuvoverolipusta lähetettiin e-laskuna maaliskuussa 2024
- 2 milj.käyttäjää tavoitettu somekampanjalla, 64 % kohderyhmästä
- 2,30 €CPM-keskiarvo Metassa
Kampanja toimi mittaustulosten perusteella erittäin kustannustehokkaasti ja onnistuimme monikanavaisella ratkaisulla hyvin kohderyhmäpeitossa.
-
Mainonta aktivoi – noin 33 % tutustui aiheeseen enemmän mainoksen nähtyään tai kuultuaan sitä.
-
Sosiaalinen media tavoitti parhaiten nuoret, radiomainokset huomattiin 34–54-vuotiaiden keskuudessa ja aikakauslehtimainonta toimi kohderyhmän ikähaitarin molemmissa päissä.
- Markkinointi herätti tavoitteiden mukaisia myönteisiä ajatuksia: e-laskun tilaus koettiin helpoksi ja kampanja nähtiin informatiivisena ja selkeänä.
Haluatko keskustella lisää, miten teidän tavoitteista saataisiin kestäviä tuloksia?
Ota meihin yhteyttä, niin jatketaan keskusteluja
Ota yhteyttä