Traficom – on mutkatto­mampikin tapa maksaa ajoneuvovero

Monikanavainen kampanja tuplasi e-laskuna lähetettyjen ajoneuvo­verolippujen määrän. 

Mitä teimme?

Tapahtumasuunnittelu ja -tuotanto

Valve_refe_Traficom_elasku_hero_1920x1080 (1)

Tarve

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom lähettää asiakkailleen vuosittain miljoonia verolippuja paperipostina. Tämä on merkittävä kustannuserä virastolle, sillä kampanjan suunnitteluhetkellä vain 30 % verolipuista oli tilattu e-laskuna.

Keväällä 2023 tuli myös voimaan muutoksia, joiden myötä asiakkaille on voinut olla epäselvää, mitä kautta ajoneuvoverolippu saapuu. Mahdollisia kanavia paperipostin ja e-laskun lisäksi ovat sähköiset OmaPosti- tai suomi.fi-palvelut.

Päätavoitteet

  • Luoda jokaista autoilevaa suomalaista puhutteleva kampanjakonsepti, jonka avulla lisätään tietoisuutta siitä, että e-lasku on vaivattomin tapa maksaa ajoneuvovero.
  • Vähentää paperipostina lähtevien verolippujen määrää.

Ratkaisu

Traficomilla haluttiin viestiä, että sopimus ajoneuvoveron e-laskusta on helppo tehdä, tarkistaa ja hyväksyä omassa verkkopankissa. Kampanjakonseptin pääviestiksi muotoutui On mutkattomampikin tapa maksaa ajoneuvovero ei siis enää tarvetta näppäillä pitkiä tili- tai viitenumeroita ja miettiä, minkä kanavan kautta verolippu saapuu maksettavaksi.

Konsepti heräsi eloon, kun kuvasimme sekä still- että videokuvana paperilaskun tuhoutumista  tyypillisissä arjen tilanteissa.

Kanavat

Some-mainonnan kohderyhmä oli n. 3,5 miljoonaa, rajauksena maantieteellisesti Suomi ja ikäryhmä 18–65-vuotiaat. Kanavavalinnoilla pystyimme ohjaamaan viestiä tavoittamaan eri ryhmiä kohdeyleisön sisällä.

  • Meta (Facebook sekä Instagram feed ja stories)
  • Radio (yhteiskunnallinen tietoisku)
  • Printti (Yhteishyvä-lehti)
  • Ulkomainonta (parkkihallit, ABC-liikenneasemat, hiihtokeskukset)
  • Ajoneuvoverolipun liite
  • Orgaaninen näkyvyys traficom.fi -verkkosivulla sekä Traficomin omissa somekanavissa

 

 

Kampanja toimi

Nyt Traficom lähettää jo yli puolet ajoneuvoverolapuista e-laskuna.

Tulokset

  • 68 %ajoneuvoverolipusta lähetettiin e-laskuna maaliskuussa 2024
  • 2 milj.käyttäjää tavoitettu somekampanjalla, 64 % kohderyhmästä
  • 2,30 €CPM-keskiarvo Metassa


Kampanja toimi mittaustulosten perusteella erittäin kustannustehokkaasti ja onnistuimme monikanavaisella ratkaisulla hyvin kohderyhmäpeitossa.

  • Mainonta aktivoi – noin 33 % tutustui aiheeseen enemmän mainoksen nähtyään tai kuultuaan sitä.

  • Sosiaalinen media tavoitti parhaiten nuoret, radiomainokset huomattiin 34–54-vuotiaiden keskuudessa ja aikakauslehtimainonta toimi kohderyhmän ikähaitarin molemmissa päissä.

  • Markkinointi herätti tavoitteiden mukaisia myönteisiä ajatuksia: e-laskun tilaus koettiin helpoksi ja kampanja nähtiin informatiivisena ja selkeänä.

Haluatko keskustella lisää, miten teidän tavoitteista saataisiin kestäviä tuloksia?

Ota meihin yhteyttä, niin jatketaan keskusteluja

Ota yhteyttä