Tarve
Vantaa, Suomen neljänneksi suurin kaupunki, kärsi tunnettuusongelmasta. Taloustutkimuksen kyselyyn (2020) vastanneista vain 5 prosenttia kertoi vierailleensa Vantaalla viimeisen vuoden aikana. Peräti 88 prosenttia väitti, ettei ole koskaan käynyt siellä.
Visit Vantaa ja Valve ottivat asiakseen putsata pölyiset mielikuvat suuren muuttoliikkeen synnyttämästä taajamasta, jolla ei ole selvää identiteettiä. Kampanjamme päätavoite oli viestiä Vantaasta houkuttelevana lähimatkailukohteena. Halusimme myös kirkastaa Vantaan yleistä brändimielikuvaa ja vahvistaa vantaalaisten identiteettiä. Otimme kohderyhmäksi kaikki 18–65-vuotiaat suomalaiset mutta painotimme eteläsuomalaisia lapsiperheitä.
Ratkaisu
Luova konsepti: Vantaa on Maailma
Loimme konseptin Vantaasta maailmanluokan lähimatkailukohteena, joka tarjoaa arvaamattomasti tekemistä ja nähtävää. Näillä keinoin ryhdyimme murtamaan stereotypioita:
Assosiaatio: yhdistimme Vantaan yllättävällä tavalla maailman metropolien nähtävyyksiin
Huumori: loimme kuvaa rohkeasta, rennosta ja itseensä lämpimän ironisesti suhtautuvasta kaupungista
Ilmiöittäminen: käytimme apuna ansaittua mediaa osallistamalla kohderyhmiä jakamaan omia tarinoitaan
Kokosimme kuvapareja, joissa Vantaan kohteita rinnastettiin maailman nähtävyyksiin – esimerkiksi Kalkkikalliota Mount Rushmoreen ja Kaupunginmuseota Yves Saint Laurentin museoon Marrakechissä.
Ratkaisu
Kaipasit sitten lepoa, liikettä, kauneutta tai kulttuuria – miksi lähtisit muualle, kun voit tulla Vantaalle! Korona-aikana ihmisiä puhutteli viesti siitä, että lähiympäristönsä kohteita voi katsella uusin silmin.
Tulokset
Optimoitua ja vuorovaikutteista digimainontaa joka sai ihmiset reagoimaan
Valitsimme digimainonnan kanaviksi Facebookin ja Instagramin, joihin tuotimme karusellimuotoisia kuvapareja sekä videoita. Loimme kolme mainosjoukkoa eri kohderyhmille, jotta pystyimme optimoimaan mainosjoukkoja tai mainoksia tarpeen mukaan muun muassa tarkentamalla tai vaihtamalla kohderyhmiä sekä mainostekstejä. Haimme mainoksissa sitoutumista ja vuorovaikutusta esimerkiksi lisäämällä tekstiin kysymyksen. Mainonta ohjasi perustamallemme kampanjasivustolle visitvantaa.fi.
Lyhyt mutta tehokas somekampanja helmikuussa 2021 ylitti kaikki odotukset: peräti 4 258 ihmistä sitoutui mainoksiin.
- 4,71 %mainoksen nähneistä reagoi siihen. (Tutkimusten mukaan kaikki yli 1 %:n tulokset ovat hyviä.)
Idea innosti mediaa ja vantaalaisia
Suunnitelmamme ansaitun median hyödyntämisestä toteutui hienosti. Kampanjan hullunkurinen idea kiinnosti laajasti eri medioita. Monet paikallisista yrityksistä ottivat käyttöönsä aihetunnisteen #vantaaonmaailma.
Kampanja innosti myös vantaalaiset keksimään uusia maailmanluokan vertauksia: esimerkiksi Aviapoliksen kyltti on joidenkin mielestä kuin Los Angelesin ikoninen Hollywood-kyltti.