Tarve
Konecranes on johtava kontti- ja teollisuusmateriaalien käsittelyratkaisujen tarjoaja. He halusivat poikkeuksellisen tavan esitellä laajaa tuotevalikoimaansa. Konecranes tahtoi tehdä vaikutuksen nykyisiin asiakkaisiinsa ja houkutella uusia, ja tämä vaati raikkaan, tulevaisuuteen tähyävän ratkaisun, joka olisi kaikkea muuta kuin perinteistä markkinointia.
Valveen VFX-tiimin jo 2000-luvun puolivälissä alkanut tiivis yhteistyö Konecranesin kanssa valoi täydellisen pohjan ainutlaatuiselle lähestymistavalle.
"Meillä oli valtava kirjasto Konecranesin tuotteista CAD-tiedostoina. Näitä tietokoneavusteisia suunnittelutiedostoja käytetään fyysisten esineiden digitaaliseen mallintamiseen. Tajusimme, että käsissämme oli potentiaalia luoda jotain todella poikkeuksellista – kysymys oli vain siitä, mitä se voisi olla", sanoo Risto Karhu, Valveen Head of VFX.
Kuitenkin pian Valveella oli idea. Kaikki alkoi videopelaamisesta.
Ratkaisu
Niin syntyi ajatus luoda teollinen metaversumi, Dream Terminal, hyödyntämällä Unreal Engine 5 pelimoottorin voimaa. Tämä virtuaalinen ympäristö käyttää koko Konecranesin CAD-kirjastoa ja esittelee heidän satamaratkaisuvalikoimansa, telakkapalvelut, automatisoidun korkean satamakonttivaraston ja paljon muuta. Videopeliteknologian tuomien mahdollisuuksien avulla ratkaisuun voitiin luoda immersiivinen 3D-ympäristö.
Dream Terminalissa on yli 200 kappaletta Konecranesin laitteita ja tuhansia kontteja. Laaja maailma käsittää 40 gigatavua dataa ja käsittelee miljardeja polygoneja reaaliajassa.
Tulokset
1. Monipuolinen alusta
Dream Terminal tarjoaa monipuolisen alustan virtuaalitodellisuudelle, pelillistämiselle, koulutukselle ja perinteisille markkinointitoimille. Se tarjoaa mahdollisuuksia digitaalisille kaksoiskappalesovelluksille Nvidia Omniversen tai muiden alustojen avulla.
Dream Terminal on myös tuonut joitain yllättäviä, mutta käytännöllisiä etuja, kuten mahdollisuuden maalata Konecranesin laitteita asiakkaiden brändiväreillä. Näin he saavat mitä lämpimimmän tervetulotoivotuksen Konecranes Zone -portaaliin.
2. Nopeus ja tarkkuus
Unreal Engine 5:llä on mahdollista tehdä nopeita muutoksia. Se helpottaa pikaisia päivityksiä, poistaa renderointivirheet ja vähentää 3D-artistien stressiä tiukkojen määräaikojen alla työskennellessä. Unreal Engine 5 suoriutuu koko sataman renderöintitehtävistä neljässä tunnissa yhdellä tietokoneella, kun taas perinteisellä tavalla renderöintiin menisi neljä päivää vaikka käytössä olisi 15 tietokonetta.
3. Takaisinmaksu
Vaikka investointi oli merkittävä, Dream Terminal osoitti välittömästi tuottavuutensa. Kyky tehdä muutoksia nopeasti, vähentää virheitä ja nopeuttaa renderointiaikoja on jo osoittautunut edulliseksi markkinoinnissa, myynnissä ja koulutuksessa.
Asiakaspalaute
Konecranesin henkilökunta on ottanut Dream Terminalin innostuneesti vastaan, erityisesti myyntihenkilöstön keskuudessa. Dream Terminal lanseerattiin TOC Europe 2022 -tapahtumassa, yhdessä maailman johtavassa kontinkäsittelytapahtumassa.
"Myyntihenkilöstömme piti Dream Terminalista, koska sen avulla he voivat myydä tuotteitamme paljon suoremmin ja henkilökohtaisemmin", sanoo Martin Matsson, satamanosturien markkinointipäällikkö Konecranesilta. "He vain odottavat saavansa sen kannettaviinsa."
Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?
Seuraava askel voisi olla tuotekonfiguraattori verkkokaupalle, sitten virtuaalinen maailma messuille, jossa tuotteita voi ajaa pelimäisessä ympäristössä. Kaikki tämä saavutetaan käyttämällä moderneja ratkaisuja, kuten Unreal-pelimoottoria ja Nvidian kehittämää Omniverseä, joka on sivuraide metaversumista. Dream Terminalista tulee joustava markkinointi- ja myyntialusta, joka pystyy sopeutumaan Konecranesin kehittyviin tarpeisiin ja varmistamaan merkityksellisyytensä vuosiksi eteenpäin.