Vuodesta 1974 toiminut loimaalainen henkilönostinvalmistaja Dinolift haluaa tarjota parasta kokonaisvaltaista asiakaskokemusta ja lisätä digitaalisia palveluitaan. Palvelu ja kestävät tuotteet ovat yritykselle keskeisiä asioita.
Reipasta kasvua tavoitteleva Dinoliftin on premium-toimija, jonka nostimissa on korkea jälleenmyyntiarvo. Asiakaskunta koostuu pääosin konevuokraamoista ja 80 prosenttia nostimista meneekin vientiin.
Tarve
90 prosenttia globaaleista nostinmarkkinoista on vuokraamoiden omistamaa. Jälleenmyyjät edustavat DINOn lisäksi myös muita merkkejä, minkä vuoksi suoraa kosketuspintaa loppuasiakkaisiin ei juurikaan ole. Siksi Dinolift pyrkii kehittämään työkaluja ja kosketuspintoja, jotka palvelisivat eri tarpeita ja tilanteita koko toimitusketjussa ja kaikissa sidosryhmissä.
Valveelle esiteltiin halu lanseerata uusia tuotteita, tuoda esiin koneita ja laajentaa messutapahtumia digitaalisesti, tarjota inspiraatiota ja parantaa tiedon saatavuutta.
Ratkaisu
Valve loi yhdessä Dinoliftin suunnittelutiimin kanssa virtuaalisen DINO Hubin. Realistisessa 3D-maailmassa valikoimaan ja erilaisiin käyttöympäristöihin pääsee tutustumaan inspiroivalla, innostavalla ja vastuullisella tavalla. Sillä vaikka asiakkaita halutaan yhä houkutella tehdasvierailuille Loimaalle, ei fyysinen vierailu ole nykyisessä maailman tilanteessa ensimmäisenä asiakkaan agendalla. Siksi päätettiin viedä tehdas sidosryhmien luokse.
Tuotantoprosessiin investoiminen on Dinoliftin selkeä erottuvuustekijä. Digitaalisessa tehdasympäristössä step by step -tuotantoprosessista saa paremman ymmärryksen, kun sen saa itse nähdä ja kokea.
DINO Hub on DINO-yhteisön ja kaiken DINO-tiedon koti. Se on hauska ja helppo tapa päästä käsiksi kaikkeen tarvittavaan informaatioon.
Sidosryhmien ympärille rakentuneen DINO-yhteisön viisaus oli co-creation-tyyppisen suunnittelun keskiössä. Hubia kehitetään jatkuvasti palvelemaan yhteisöä ja käyttäjiä paremmin.
DINO Hub
Tulokset ja opit
Valveen ja Dinoliftin yhteistyö käynnistyi design sprintillä, jossa kartoitettiin lähtötilanne, strategiset tavoitteet sekä määriteltiin kohderyhmät. Kartoituksen pohjalta suunniteltiin tiekartta tulevalle projektille ja kehityshankkeelle.
Tärkeimpänä tuloksena syntyi fotorealistinen 3D-ympäristö DINO Hub, jonka keskiössä ovat nostimet ja käyttöympäristöt. Nostimiin tutustuminen virtuaaliympäristössä on käyttäjälle inspiroiva kokemus.
DINO Hub palvelee Dinoliftin strategisia tavoitteita parhaan asiakaskokemuksen luonnissa tuoden sen digitaaliseen muotoon.
Valveen tiimi loi HubSpot-integraatiot myynnin ja markkinoinnin prosesseihin. Myös Valveen tuottama lanseeraustilaisuus hostataan HubSpotissa. Tuleville tapahtumille suunniteltiin monistettava tapahtumakonsepti.
Kehityshankkeilla ja projekteilla saatiin edistettyä Dinoliftin strategian asiakaskokemuksen parantamiseen ja digitalisaatioon liittyviä painopisteitä.
Kun kehityshanke on pitkä, on tärkeää palata suunnittelupöydälle ja kerrata alussa määriteltyjä tavoitteita sekä suunniteltuja toimenpiteitä. Näin varmistetaan, että visio tahtotilasta ja lopputuotteesta pysyy kirkkaana mielessä.
Kehitysprojektissa on tärkeää pitää tulevaisuuden toiveet ja kehitysmahdollisuudet pöydällä, jotta toimenpiteillä ei suljeta mitään mahdollisuuksia pois.