Uratarina siitä, kuinka vaihtaa roolia vaihtamatta yritystä

Aloitin työelämässä vuonna 2006 frontend-koodarina pienessä digitoimistossa. Meitä oli seitsemän työntekijää ja koodasimme nettisivuja. Nyt vuonna 2022 en ole vielä kertaakaan virallisesti vaihtanut työpaikkaa, vaan firma on vaihtunut ympärilläni ja työtehtävät sen mukana. Miten tässä on näin käynyt ja miksi viihdyn täällä edelleen? Sitä pyrin avaamaan tässä kirjoituksessa.

Ajan (uran) lyhyt historia

Valmistuin ohjelmistotekniikan insinööriksi ja sain ensimmäisen työpaikkani lopputyöni perusteella, joka käsitteli frontend-ohjelmoinnin tekniikoita. Tulin mukaan tiimiin, jossa rakennettiin nettisivuja yhteistyössä suunnnittelijan, backend-koodarin ja projektipäällikön kanssa. Pienessä yrityksessä sai ottaa vastuuta ja laajentaa omaa roolia, jolloin sisäinen projektipäällikköni alkoi nostaa päätään. Rooli laajeni nopeasti projektikokonaisuuksista vastaamiseen ja myöhemmin myös tiiminvetämiseen.

Vuonna 2012 20-hengen vahvuiseksi kasvanut yrityksemme yhdistyi Valveeseen. Valveella aukesi aivan uusi maailma, kun digimarkkinoinnin lisäksi löytyi kaikkea brändiosaamisesta yritysviestintään ja 3D-mallinnuksesta liikkuvaan kuvaan. Pääsin mukaan laajempiin projekteihin ja oli mielenkiintoista tutustua esim. TV-lähetysten tekoon tai seikkailla VR-laseilla virtuaalimaailmassa.

Lähimpänä sydäntäni ovat kuitenkin aina ja ikuisesti olleet digitaaliset järjestelmät. Saan edelleen eniten kiksejä sellaisesta tekemisestä, jossa voi tuoda järjestystä kaaokseen, nimimerkillä "prosessi ei ole kirosana".

Valveella kehitin aiemmin sisäisiä projektinhallinnan järjestelmiä ja prosesseja, mutta nykyään olen jälleen siirtynyt asiakasrajapintaan. Tyypillinen roolini on joko olla teknisenä projektipäällikkönä verkkosivustouudistuksissa tai teknisenä järjestelmä-/integraatio-osaajana erilaisissa hankkeissa osana asiakkaan omaa tiimiä.

Oppiminen työn ohella

Työ tekijäänsä opettaa, mutta välillä kannattaa ottaa aikaa myös kouluttautumiselle. Olen suorittanut työn ohella kaksi ammattitutkintoa, ja niiden lisäksi olen osallistunut lyhyempiin koulutuksiin ja webinaareihin. Teemme säännöllisesti koulutussuunnitelman mitä osaamista asiakkaamme tarvitsevat ja varaamme kouluttautumiselle myös työaikaa. Tänä vuonna aion suorittaa esim. HubSpot-sertifikaatteja, koska tällä hetkellä päivittäinen työni liittyy vahvasti erilaisiin HubSpot-kehitystehtäviin.

Meillä on monia senioritason osaajia ja on etuoikeus päästä oppimaan heiltä. Minulle on mielekästä päästä työskentelemään työparina jonkun senioriosaajan kanssa, koska oikeita keissejä tekemällä oppii parhaiten. Valveella on myös erilaisia trainee- ja mentoriohjelmia.

Erityisesti uran alkuvaiheessa itseäni auttoivat Valveella käytössä olevat osaamisportaat, joiden avulla pystyi suunnittelemaan omaa roolia ja sai myös näkyvyyttä palkkakehitykseen.

Toimistotyön suola eli asiakkuudet

Toimistossa työskentely on siitä mukavaa, että työnkuva voi vaihtua usein ja nopeastikin. Kun aloittaa uudessa asiakkuudessa tuntuu usein siltä kuin aloittaisi uudessa työpaikassa. Uudet ihmiset, uusi toimintaympäristö, uudet työtehtävät. Valveella pyrimme aina sovittamaan työskentelytavat mahdollisimman asiakasyrityksen kaltaisiksi, että olemme oikeasti #asiakkaallatöissä.

Jaana Lemetti

Digital Solutions Lead