Jos markkinointi on maraton, HubSpot on Niken tossut

Oletko kuullut ihmisestä, jolla on kaikki hienot ja uutuuttaan hohtavat urheiluvälineet, mutta silti lenkkipolku tai salitreeni ei innosta?
Blogi_Jos_markkinointi-on-maraton_1080x1080px

On asetettu kovat tavoitteet ja laitettu ensi vuoden kisakalenteri jiiriin. Kaiken pitäisi olla hyvissä kantimissa. Tekemistä vaille valmis. Sitten marraskuun ensimmäiset loskakelit iskevät ja ankeus valtaa alaa. Enää Niken prameat lenkkarit ja ”just do it” slogan eivät auta. Harjoittelun tarkoitus ja merkitys korostuvat. Markkinoiden parhaat välineet eivät tee kesää; systematiikka, iskostuneet tavat ja merkityksellinen tarina tekevät.  Marraskuussa kuuluisat jyvät erotetaan akanoista.

Sama pätee markkinointiin ja teknologioihin

HubSpot on loistava valinta kaikenkokoisille B2B-yrityksille, mutta ihmeisiin se ei pysty, eikä se ole oikea ratkaisu kaikille. Tulosten saaminen HubSpotin avulla nojautuu vahvasti strategiseen tekemiseen. On valittava oikea kohderyhmä, uniikki arvolupaus ja keinovalikoima palvelemaan asiakkaiden tavoitteita. Markkinointi on maraton. Sisältöjä pitää tehdä laadukkaasti, kohdennetusti, suunnitelmallisesti ja jatkuvasti. Ne pitää kohdistaa, tarinallistaa, optimoida, analysoida, optimoida uudestaan, mainostaa ja ylläpitää.

Systematiikka luo vapautta

Tarvitsemme alustan, jossa voimme kehittää tuloksia ketterästi ja läpinäkyvästi. Oppien ja onnistuen. HubSpotin etu on se, että se mahdollistaa markkinoinnin ja myynnin paremman yhteistyön lisäämällä läpinäkyvyyttä molempien toimenpiteisiin ja tuloksiin. HubSpotin kokonaisvaltainen kasvualusta vähentää samalla asiakkaan kokemaa kitkaa, kun häneen liittyvät tiedot ovat yhden katon alla. Sieltä löytyy markkinoinnin ja myynnin tärkeimmät toiminnallisuudet, jolloin asiakastieto rikastuu monista eri lähteistä.

Mutta mitä sitten?

Tieto lisää tuskaa, koska tiedolla pitäisi myös tehdä jotain. Kun olet saanut ihmisen vierailemaan verkkosivuillasi, miten saat hänet osoittamaan kiinnostuksensa ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Tässä piilee suuri haaste monen HubSpot-asiakkaan prosessissa, koska markkinointi ja myynti eivät toimi yhteistyössä. Tavoitteet on harvoin asetettu yhdessä, asiakkaan matkaa ei ole kartoitettu yhdessä. Usein ei myöskään ole sovittu miten ja missä ajassa seuraavat toimenpiteet tehdään, saatikka kuka ne tekevät ja miten ne hoidetaan maaliin.

Lenkkiä lenkin perään, systematiikkaa unohtamatta

Jotta treeni ja systematiikka saadaan kukoistamaan, tarvitsemme alustan ja teknologian, joka tukee arkipäivää ja vähentää manuaalisia tehtäviä samalla säästäen aikaa arvokkaampiin tehtäviin. Aikaa luovuudelle ja empatialle. Juoksukengät, jotka on suunniteltu tukemaan juuri sinun kasvamistasi ja kestävyyttäsi.

HubSpotilla voimme automatisoida toistuvia raportointiin, sähköposteihin, tietojen päivittämiseen, asiakasviestintään liittyviä tehtäviä, jolloin aikaa vapautuu muulle.

Läpinäkyvyys altistaa meidät heikkouksillemme

Lopulta avoin keskustelu nykytilanteesta auttaa meitä parantamaan treeniä ja yhteistyötä. Välineet auttavat meitä tiettyyn pisteeseen asti, mutta lopulta kyse on meistä. Mitä priorisoimme, mihin käytämme aikamme ja mitkä ovat tavoitteemme.

Marraskuun loskakeleistä selvitään korostamalla tekemisen merkitystä – systematiikalla ja yhteistyöllä. Yksin emme tästä selviä.

Niken prameat lenkkarit eivät riitä.

Sama pätee markkinointiin.

HubSpot ei ole avain onneen.

Autamme Valveella suomalaisia yrityksiä kasvamaan HubSpotin ja kasvumarkkinoinnin avulla. Olemme hiljattain panostaneet voimakkaasti HubSpot- ja kasvumarkkinointiliiketoimintaan rekryämällä kaksi huippuosaajaa: Yvonne Edfeltin ja Matias Metsäsen. Mikäli haluat saada Niken tossut tukemaan paremmin maratontreeniä, ole meihin yhteydessä jättämällä viesti osoitteeseen markus.valtonen@valve.fi tai soita 050 512 0023, niin jatketaan keskusteluja.

Markus Valtonen

Client Director, Growth Marketing Strategist