LinkedIn-mainonta on B2B-markkinoijan täsmäase

04.12.2014

LinkedIn on erityisen hyvä B2B-markkinointiin ja rekrytointiin sillä se mahdollistaa tarkan yritys- ja henkilötason kohdennettavuuden. Voit määrittää mainoksesi näkymään perustuen tiettyyn toimialaan, yritykseen, titteliin ja työkokemukseen.

Mikko Rindell
Content Strategist

mikko.rindell@valve.fi
045 7710 2181 

Ammattilaisten yhteisöpalvelu LinkedIn:inissä on suomalaisia käyttäjiä jo 700.000. Maailmanlaajusesti LinkedIniä käyttää jo 330 miljoonaa henkilöä. Yhteisöpalvelun muihin maakohtaisiin käyttäjämääriin voit tutustua esimerkiksi Socialbakers-verkkopalvelussa.

Yhteisöpalvelu on tullut suomalaisille ammattilaisille tutuksi vuosien saatossa digitaalisena vaihtoehtona käyntikorteille. Viime vuosina palvelu on panostanut ihmisten väliseen vuorovaikutuksen synnyttämiseen rakentamalla käyttäjille uutisvirran, jonka käyttö on ollut helppo omaksua Facebookin opetettua sen “perusteet”. Tiesitkö muuten, että LinkedIn saavutti kymmenen vuoden iän jo vuonna 2013? Tähän ja moniin muihin yhteisöpalvelun kehityksen virstanpylväisiin voit tutustua tässä LinkedInin visuaalisessa historiikissa

LinkedIn tarjoaa B2B-markkinoijalle kaksi mainostyyppiä

  1. Näyttömainonta mahdollistaa sisällön jakelun kohdennetulle yleisölle. Mainokset voivat koostua pelkästä tekstistä tai tekstin ja kuvan yhdistelmästä. Mainokset näkyvät palvelun kotisivulla, profiilisivuilla, ryhmissä, yritysprofiileissa ja viestisivuilla. Mainostyyppi soveltuu erityisesti (brändin) näkyvyyden rakentamiseen. 
  2. Sponsoroidut tilapäivitykset mahdollistavat yritysprofiilin julkaisujen tarkan kohdentamisen halutulle kohderyhmälle. Tämä mainostyyppi näkyy käyttäjien uutisvirroissa ja yrityssivuilla. Sopii käytettäväksi erityisen hyvin  B2B-sisältömarkkinointiin, kun esimerkiksi eKirjaa halutaan markkinoida tarkalle kohderyhmälle.

Mainosten lisäksi LinkedIn tarjoaa mahdollisuuden lähettää henkilökohtaisia, sähköpostiin rinnastettavia InMaileja omaan verkostoon kuulumattomille henkilöille. InMailit ovat verrattavissa yksityisviesteihin, joita voit rajoituksetta lähettää verkostoosi kuuluville henkilöille. 

LinkedIn-mainonnan vahvuus on kohdennettavuudessa

LinkedIn mahdollistaa tarkan yritys- ja henkilötason kohdennettavuuden. Voit määrittää mainoksesi näkymään perustuen tiettyyn toimialaan, yritykseen, titteliin ja työkokemukseen. Tästä syystä LinkedIn on erityisen hyvä B2B-markkinointiin ja rekrytointiin.

Mainonnan hinnoittelu

Voit valita klikkikohtaisen (CPC) tai näyttöperusteisen (CPM) hinnoittelun. Päiväkohtainen mainonnan minimibudjetti on LinkedInissä tällä hetkellä 10 dollaria. Näyttömainosten minimihinnat ovat 2 dollaria/klikki tai 2 dollaria per tuhat näyttökertaa (huomioi, että tarkan kohdentamisen yhteydessä toteutuva hinta on yleensä huomattavasti korkeampi). Sponsoroitujen sisältöjen minimihintatarjoukset vaihtelevat valitsemasi kohdeyleisön mukaan.

Näiden minimihintatarjousten myötä on tärkeää, että suunnittelet LinkedIn-kampanjoinnin huolella. Myös eri mainosten ja hinnoittelutyyppien välinen testaus kannattaa sisällyttää toimintatapoihin heti alusta alkaen, jotta löydät yrityksellenne kannattavimmat mainostyypit.

 

LinkedIn-profiileja pystytetty suomalaisyrityksiin tunnollisesti

LinkedIn-yritysprofiileja löytyy yrityksistä paljon. Tämä vahvistui aiemmin tänä vuonna, kun tutkimme 250 suurimman tieto- ja viestintätekniikka-alan yrityksen modernia markkinointia. Tutkimuksemme osoitti, että 91 prosenttia yrityksistä oli pystyttänyt LinkedIn-profiilin. Profiilien laadussa oli kuitenkin vielä paljon paranneettavaa. Esimerkiksi kattavat kuvaukset ja profiili- sekä cover-kuvat puuttuivat useilta yrityksiltä. LinkedIn-yrityssivun hyödyntäminen sisällön jakelussa ei myöskään ollut vielä huippuunsa kuin murto-osalla yrityksistä. Sosiaalisen median markkinoinnin hyödyntämisessä löytyi toki muutenkin suuria eroja yritysten välillä.