Miksi ei kannata voittaa kilpailua?

Taktinen tekeminen epäonnistuu, jos strategisen markkinoinnin kulmakivet eivät ole paikoillaan. Yksi näistä kulmakivistä on uniikin kilpailualueen löytäminen. Tämä harjoitus on ensiarvoisen tärkeää suorittaa säännöllisin väliajoin, jotta yrityksen strategia on kirkas ja markkinoinnin tekeminen kohdistuu oikeisiin asioihin.

Kuten huippu-urheilussa, yritysten pitää tunnistaa omat vahvuutensa suhteessa kilpailijoihin ja asiakkaisiin. Tasapaksu pelaaja pääsee vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta jos haluaa saavuttaa potentiaalinsa on työstettävä omia vahvuusalueita ja jättää heikkouksien työstäminen pienemmälle. Aki Riihilahti pääsi urallaan maailman kilpailluimman lajin kovimpaan liigaan (jalkapallon Englannin Valioliiga) hyväksymällä tosiasiat. Akin tekninen taito ei millään riittänyt taitavaan pelinrakenteluun suureen paineen alla, joten hän päätti, että on parempi riistää ja raastaa kentällä, ja tällä tavalla menestyä.

Ironista kyllä, mutta on löydettävä alue, jossa fokus ei ole kilpailun voittamisessa vaan yrityksen olemassaolon oikeutuksen ja tarkoituksen todentamisessa. Yritysten toimintatavasta on tullut kilpajuoksua, jossa tekeminen kohdistuu tietyn markkina-alueen voittamiseen tai myyntitavoitteen saavuttamiseen. Mutta mitä tapahtuu sitten kun tavoite saavutetaan? Taas tulee uusi tavoite ja uusi kilpajuoksu. Ihmiset eivät pidemmän päälle motivoidu jatkuvasta kilpailemisesta tai pienten erävoittojen saavuttamisesta vaan toiminnasta, jossa merkityksellisyys, omat vahvuudet, kehittyminen ja taloudellinen menestys kohtaavat.

Sama pätee urheiluun. Jos katse on koko ajan tietyn kilpailun voittamisessa, ei onnistu lopulta. Katseen pitää olla enemmän oman tekemisen ja kehittymisen hiomisessa. Rakkaudesta lajiin. Suomalaisten urheilijoiden viljelemä ”teen parhaani ja katsotaan mihin se riittää” on erittäin viisaasti sanottu, koska voit lopulta vain vaikuttaa omaan tekemiseen ja potentiaalisi maksimoimiseen etkä kilpailijoiden tekemiseen.

Ainutlaatuisen kilpailualueen löydät siis, kun tutkit tarkasti mistä löytyy yrityksenne vahvuudet, olemassaolon oikeutus ja tarkoitus, joka sytyttää tiimisi ”tekemään parhaansa ja katsomaan mihin se riittää”.

Markus Valtonen

Client Director, Growth Marketing Strategist