Mitä asiakkamme ajattelevat meistä?

Hyvää suhdetta, olipa kyse bisneksestä tai ystävyydestä, kannattelevat samat peruspilarit: luottamus, avoin kommunikaatio, yhteiset tavoitteet ja joustavuus. Ne ovat elintärkeitä myös meille, kun rakennamme ja ylläpidämme suhteita asiakkaisiimme.

Meille on välttämätöntä ymmärtää asiakkaitamme, jotta voimme kehittää asiakaskokemustamme, vastata odotuksiin ja tarjota yhteistyöllämme arvoa – jotain yli odotusten. Asiakkaidemme palaute ja sitoutuminen yhteistyön kehittämiseen ohjaavat meitä oikeaan suuntaan niin päivittäisessä toiminnassa kuin strategisissa päätöksissä. 

Kerromme nyt, missä olemme asiakkaidemme mielestä onnistuneet. Ja missä haluamme vielä parantaa.

Valve has a great understanding of our business and that way they can very effectively help us utilize creative techniques to communicate our business.

Sujuva yhteistyö:

  • 82 % kokee yhteistyön ja asioinnin kanssamme vaivattomaksi
  • 95 % kokee yhteistyön vähintään melko vaivattomaksi.

Asiakkaidemme mielestä sujuva yhteistyö on monen asian summa: osaava, asiakkaan tarpeeseen koottu tiimi, paneutuminen asiakkaan tarpeisiin, yhteistyön helppous ja aktiivinen yhteydenpito. 

Kehityskohteitakin on tunnistettu. Vaikka proaktiivisuutemme on asiakkaidemme mukaan hyvällä tasolla, sitä toivotaan edelleen lisää. Myös tiimimuutosten koetaan heikentävän yhteistyön sujuvuutta. 

Joskus henkilömuutokset tiimissä ovat väistämättömiä, syystä tai toisesta. Olemme pyrkineet ratkomaan niiden aiheuttamia haasteita muun muassa siten, että meiltä on kussakin projektissa selkeä vastinpari osana asiakkaan tiimiä. Hän pitää huolen siitä, että tieto liikkuu tiimin sisällä myös henkilöstön vaihtuessa. 

Luottamus ja sitoutunut tiimi

Mikä erottaa meidät muista? Yksi tärkeimmistä asioista on tiimiemme sitoutuminen. 

Meillä on ammattitaitoisia ihmisiä, jotka välittävät siitä, mitä tekevät – ja se näkyy asiakaspalautteessa: 

  • 75 % asiakkaistamme kokee, että tiimimme on sitoutunut ja osoittaa aitoa kiinnostusta yhteistyötä kohtaan. 

Olen erityisen tyytyväinen tiiminne asiantuntevuuteen ja sitoutumiseen. Palvelutaso on ollut todella hyvä, ja teidän apu on ollut korvaamaton sekä päivittäisessä työssä että monessa kehitysprojektissa.

Sitoutumisemme näkyy myös siinä, että olemme kiinnostuneita asiakkaidemme odotuksista ja kokemuksista. Kysymme palautetta ja olemme aina valmiita keskustelemaan. 

Olemme itse asiassa pohtineet, miten voisimme tehdä vuoropuhelusta asiakkaidemme kanssa entistäkin avoimempaa ja hedelmällisempää. Tämä on herkullinen aihe, jossa riittää aineksia omaan blogikirjoitukseen, joten pysykää kuulolla! 

Selkeä ja joustava hinnoittelu

Onnistunut hinnoittelu vastaa asiakkaan toiveita eikä tuota ikäviä yllätyksiä. Asiakkaistamme 

  • 74 % on vähintään melko tyytyväisiä nykyiseen hinnoittelumalliimme
  • 40 % on täysin tyytyväisiä tai tyytyväisiä.  

Suurin osa asiakkaistamme suosii markkinointipalveluita ostaessaan työaikapohjaista tai kiinteää hinnoittelua. Pieni osa on osoittanut kiinnostusta tulospohjaiseen hinnoitteluun ja olisi valmis keskustelemaan siitä. Mittaaminen koetaan kuitenkin haasteelliseksi. 

Hinnoittelumallien yhdistelmät ovat suosittuja, sillä ne tarjoavat joustavuutta eri tilanteisiin. Ennakoitua ja selkeää hinnoittelua arvostetaan, koska yllättäviä lisäkuluja ei tule. Pyrimme vastedeskin keskustelemalla löytämään kunkin asiakkaamme tarpeeseen parhaiten sopivan win-win-hinnoittelumallin. 

Toimiva projektinhallinta 

Projektinhallintaa pidetään usein itsestäänselvyytenä, mutta se vaikuttaa merkittävästi yhteistyön sujuvuuteen. Pitkäjänteinen panostuksemme tähän osa-alueeseen näkyy nyt, sillä asiakkaistamme

  • 68 % on tyytyväisiä projektinhallintaamme ja aikataulutukseemme  
  • 89 % kokee sen vähintään melko sujuvaksi.

Voimme tunnustaa, että projektinhallintamme ei ole kerännyt ruusuja läpi historian. Emme tehneet loikkaa kiitettävälle tasolle yhdessä yössä, vaan se on vaatinut jatkuvaa, määrätietoista työtä. Oli pysähdyttävä, tarkasteltava toimintamalleja ja prosesseja. Mietittävä mitä voimme tehdä arjessa fiksummin.

Olemme muun muassa implementoineet yrityksenlaajuisen projektinhallinnan työkalun, jota suurin osa asiakkaistamme käyttää kanssamme. Lisäksi olemme satsanneet koulutukseen ja työnohjaukseen esimerkiksi pääkäyttäjien avulla. 

Onnistuneet projektit

Toimivat prosessit johtavat toivottuun lopputulokseen. Iloksemme voimme todeta, että asiakkaistamme

  • 79 % on tyytyväisiä projektien lopputuloksiin
  • 97 % on vähintään melko tyytyväisiä. 

Sometimes working with agencies, it can feel a bit ‘us’ and ‘them’. This wasn't the case with Valve – we were a small team working together on an interesting challenge. I was consistently impressed with their open approach, attention to detail, and willingness to think outside the box.

Olemme siis onnistuneet täyttämään asiakkaidemme odotukset ja tuottamaan arvoa heidän liiketoiminnalleen. Tunnistamme kuitenkin myös kehityskohdat, joissa voimme vielä petrata. Panostamme edelleen muun muassa projektien etenemisen läpinäkyvyyteen ja kehitämme  yhteisiä työkalujen päivittäiseen asiakastyöhön. 

Kehitystyö ei ole rakettitiedettä, vaan pieniä jatkuvia tekoja. Joka päivä hieman paremmin. Tähyämme toki myös kauemmas eteenpäin ja valmistaudumme siihen, mitä vaikuttava markkinointi vaatii tulevaisudessa – tästäkin kuulette vielä lähiaikoina!  


Lähteet: Asiakassuhdetutkimus, kvartaalipulssikysely, projektipalautekysely, 2024


Haluamme kuulla lisää

Olitpa pitkäaikainen kumppanimme tai vasta tutustumassa siihen, millaista kanssamme on työskennellä, haluamme kuulla lisää ajatuksiasi! Miten voisimme yhdessä tehdä yhteistyöstä entistä avoimempaa ja hedelmällisempää?

 

Pauliina Kuokka
Director, Experiences
pauliina.kuokka@valve.fi

Pauliina Kuokka

Director, Experiences +358 40 070 8787