5 vinkkiä sisällöntuotantoon haastavilla B2B-toimialoilla

Toimimme monimutkaisella alalla, meillä on teknisesti vaativat tuotteet ja kourallinen alan huippuasiantuntijoita. Haluamme oman blogin. Blogin täynnä hyvää sisältöä ratkaisemaan asiakkaan ongelmia. Rikasta sisältöä, jonka avulla voimme viestiä asiakkaalle olevamme alan parhaita asiantuntijoita. Moni varsinkin suomalaisessa pienessä tai keskisuuressa B2B-yrityksessä työskentelevä markkinoija tietää tämän kuulostavan erittäin vaikealta yhtälöltä.

On selvää, että yrityksen sisällöntuotantoa ei voi jättää vain markkinoinnin harteille. Tarvitaan syvää asiantuntemusta asiakkaiden ongelmista, teknisistä ratkaisuista ja alan ajankohtaisista käänteistä. Teknisen alan asiantuntijoilla on valtavat määrät hiljaista tietoa ja tiedon saaminen sisältöaiheiksi, saati kokonaisen blogitekstin muotoon, saattaa olla kovan työn takana. Tässä blogissa annamme muutamia vinkkejä, kuinka saada asiantuntijat ulos kuorestansa ja kääntää yrityksen sisällöntuotanto jatkuvaksi tekemiseksi, silloin tällöin julkaistavien blogitekstien sijaan.

1. Tunnista asiakkaan tarpeet

Sisällöntuotanto lähtee aina asiakkaan tarpeista ja hyvä sisältö ratkaisee asiakkaan arkipäiväisiä ongelmia. Unohda se, että tuottaisit sisältöä suoraan tuotteidesi hyödyistä ja keskity enemmän asiakkaidesi tarpeisiin. Voit esimerkiksi miettiä, mitkä ovat usein toistuvia kysymyksiä, joita saat asiakkailtasi, ja täten pystyt rakentamaan aiheita niiden ympärille.

2. Pidä korvat höröllä ja ideoi yhdessä asiantuntijoiden kanssa

Sisältöjen ideointipalaveri, kasa eri aiheiden asiantuntijoita ja syvä hiljaisuus. Valmiiksi aikataulutetut suunnittelupalaverit eivät aina ole paras mahdollinen tapa ideoida uusia sisältöjä. Parhaat ideat syntyvät spontaaneista kahvihuonekeskusteluista. Pidä korvat höröllä, liity asiantuntijoiden keskusteluihin, kysele ja kirjoita ideoita ylös jatkuvasti. Etätyöaikana spontaania ideoiden heittoa voi helpottaa yrityksen sisäiset keskustelualustat kuten Slack.

Myös yrityksen ulkopuolinen henkilö voi auttaa sisältöjen ideoimisessa. Usein ulkopuolinen henkilö katsoo asioita etäämmältä, kun päivittäin asioiden kanssa työskentelevä ja voi tuoda pöytään ideoita, joita ei ole ennen tultu edes ajatelleeksi. Mikset myös kysyisi mieltä askarruttavia asioita suoraan asiakkailtasi?

3. Luo sisällöille raamit, haastattele ja viilaa

Usein väitetään, että jokainen osaa kirjoittaa. Jos kirjoittaminen ei kuitenkaan ole säännöllistä, lyhyenkin tekstin väkertäminen voi tuntua mahdottomalta tehtävältä. Puhun nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä: varsinkin teknisen alan asiantuntijalle tyhjä paperi on usein painajainen, eikä sen eteen iskeminen edistä yrityksen sisällöntuotantoa. Tuota siis sisältöä yhdessä asiantuntijoiden kanssa. Parhaiten toimii, kun haastattelet, kirjoitat tekstille raamit ja viet sen asiantuntijan eteen. Jokainen asiantuntija nimittäin haluaa korjata asiavirheet, täsmentää ja kertoa lisää hänelle tärkeästä aiheesta. Samalla sinä saat lisää jutun juurta!

4. Panosta sisältöstrategiaan ja aikatauluta

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tarkka sisältösuunnitelma helpottaa sisällöntuotantoa kummasti ja toisaalta jättää myös tilaa nopeasti kumpuaville ideoille. Rajaa aiheita, rakenna sisältöpuita, konseptoi sisällöt tiettyjen aihealueiden alle ja aikatauluta sisältöaiheet tarkasti. Mieti myös erilaisia sisältökokonaisuuksia. Onko kyseessä asiantuntijanäkemys vai asiakkaalle konkreettisia vinkkejä tarjoava teksti? Yhdestä aiheesta saat rakennettua monia eri kokonaisuuksia, kun tarkastelet aihetta monista eri näkökulmista. Pohdi samalla, kenellä on paras tietotaito juuri tästä aiheesta ja jaa vastuualueet.

5. Sisällöntuotanto vaatii aktiivisia sisällöntuottajia

Pelkästä loppuun asti hiotusta sisältöstrategiasta ei ole iloa, jos resurssit ovat puutteelliset. Jos omat kädet eivät riitä, harkitse myös sisällöntuotannon ulkoistamista. Yhdessä markkinointikumppanin kanssa voit suunnitella sisältöstrategian ja jättää sisällöntuotannon kumppanin huoleksi, tai vaihtoehtoisesti tuottaa osan sisällöistä itse. Oikeanlainen kumppani ymmärtää monimutkaisen alasi ja tarjoaa samalla ammattimaisesti tuotetut sisällöt.

Emma Juureva

Senior Growth Marketing Specialist