Kuinka luoda vastuullisuudesta kestävä kilpailuetu?

Miten yrityksen on mahdollista löytää oma äänensä vastuullisena markkinoijana kentällä, jossa näkökulmia ja pelaajia riittää moneen lähtöön? Olennaista ei ole se, miten vastuullisuutta saa ja voi hyödyntää brändin rakentamisessa vaan se, miten yrityksen strategiaa toteutetaan niin vastuullisesti ja inspiroivasti, että sen brändi erottuu edukseen sen ansiosta. Vastuullisuus onkin tehtävä, johon kannattaa paneutua.

Blogi_vastuullisuudesta_kilpailuetu_1200x1600px

Yritysten vastuullisuus on yksi tämän päivän polttavimmista puheenaiheista.

Myös Valveelle tulevista B2B-asiakasyrityksistä noin neljä viidestä nostaa vastuullisuuden yhdeksi viestinnän ja markkinoinnin kaikkein tärkeimmistä teemoista ja haasteista. Vastuullisuus tarkoittaa tänä päivänä paljon enemmän kuin ennen – ja samalla siihen liittyvät sudenkuopat ovat lisääntyneet. Tiedostavat asiakkaat hoksaavat nopeasti, mikäli vastuullisuutta huokuva markkinointi tai viestintä ei ole täysin kohdallaan (viherpesu, sinipesu, sateenkaaripesu, you name it!).

Vastuullisuudesta kertominen saattaa siis virheiden pelossa tuntua vaikealta. Haasteita ei kuitenkaan kannata pelästyä, sillä omaan tilanteeseen sopivalla, viisaasti ja laadukkaasti tehdyllä markkinoinnilla ja viestinnällä on voimaa kohottaa yrityksen brändi tasolle, joka erottuu vahvasti edukseen. Sitä ennen on kuitenkin huolehdittava, että viestimiseen liittyvä pohjatyö on kunnossa.

Vastuullisuus on tehtävä

Kokosimme alle listan, joka auttaa kartoittamaan yrityksen lähtökohtia, roolia ja vahvuuksia vastuullisuuden ja brändin rakentamisen näkökulmasta.

Tehtävä 1: Selvitä brändisi viestintäympäristön tilannekuva vastuullisuuden näkökulmasta. Mitä puhutaan ja mihin sävyyn? Mikä on brändisi rooli tässä keskustelussa?

Esimerkiksi Valveen tekoälyä hyödyntävä Valve Brand Landscape Snapshot -menetelmä auttaa määrittämään yritysten ja brändien viestintäympäristön tilannekuvan kuuden osa-alueen kautta. Tilannekuva auttaa tunnistamaan millaisia aukkoja ja kehitysmahdollisuuksia yrityksellä on muun muassa vastuullisuusviestinnässä sekä miten se pärjää suhteessa kilpailijoihinsa.

Tehtävä 2: Tarkastele miltä yrityksesi arvoketju ja toiminta näyttää vastuullisuuslinssin läpi. Mikä rooli on yrityksellesi luontevin? Voitko kehittää omasta toiminnastasi älykkäämpää ja kestävämpää, muutatko maailmaa tuotteillasi tai voitko mahdollistaa arvoketjun muiden toimijoiden kestävämpää toimintaa?

Tehtävä 3: Määrittele mitkä vastuullisuuden osa-alueet ovat teille vahvuuksia ja sidosryhmille tärkeitä. Huolella tehty olennaisuusanalyysi on myös yrityksen vastuullisuusviestinnän ja markkinoinnin perusta.

Tehtävä 4: Tutki millä tavalla yrityksen vastuullisuutta ja kestävää kehitystä edistävät tuotteet/palvelut voivat näkyä ja erottua brändiarkkitehtuurissa. Mitä mahdollisuuksia on, entä riskejä? Mitä kannattaa lähteä brändäämään ja mitkä ovat ne kriteerit, jotka tulee täyttää?

Nämä ovat kysymyksiä, joita vasten yrityksen palveluja ja tuotteita kannattaa peilata. Muista, että etenkin B2B-markkinoinnin maailmassa brändäystyön tulee aina vahvistaa ja rakentaa luottamusta yritysbrändiin.

Ei markkinointia ilman viestintää

Siinä missä markkinoinnilla herätetään vastaanottajan huomio, jatkuvalla ja säännöllisellä viestinnällä ylläpidetään kiinnostusta ja luottamusta. Pelkkä markkinointi ei siis riitä, kun rakennetaan vastuullista ja aikaa kestävää yritysbrändiä. Lisäksi tarvitaan vastuullisuusviestintää, jolla kerrotaan sekä sisäisesti että ulkoisesti siitä, miten yritys huomioi ja yhdistää ympäristön, yhteiskunnan ja liiketoiminnan näkökulmat kestävällä tavalla toiminnassaan. Kiinnostava vastuullisuusviestintä kertoo myös siitä, miksi yritys pitää valitsemiaan näkökulmia tärkeinä.

Vastuullisuusviestinnän tarkoitus on muun muassa lisätä ymmärrystä, aktivoida sidosryhmiä,herättää keskustelua ja ottaa kantaa kestävän kehityksen puolesta. Tätä kautta se voi tuoda monia hyötyä yritystoiminnalle, kuten lisätä luottamusta, erottaa kilpailijoista ja houkutella niin asiakkaita kuin uusia työntekijöitäkin.

Aivan kuten markkinoinnissa, myös viestinnässä kärkien valitseminen on oleellista. Valitse vastuullisuusviestinnälle tärkeimmät kärkiteemat ja pysy faktoissa, mutta kerro asiasi kuulijoille merkityksellisessä muodossa. Kaikki eivät katso asioita samasta näkökulmasta, ja siksi erilaisia esimerkkejä siitä, miten vastuullisuus näkyy yrityksesi arjessa ja millaisia hyötyjä teoistasi on arvoketjusi muille toimijoille, kannattaa kertoa mahdollisimman asiakas- ja kohderyhmälähtöisesti.

Oli kärkesi mikä tahansa, osoita selkeästi, mitä tavoittelet, miten aiot päästä perille ja miten matkasi edistyy. Uskalla myös puhua haasteista, joita matkan aikana saattaa tullaa vastaan. Näin lisäät avoimuutta ja aktivoit sidosryhmiä. Ja muista, kun avaat itse keskustelun, on siihen tarpeen osallistua ja ottaa kantaa myös jatkossa.

Vaikka sanat ovat aina myös tekoja, pitkän tähtäimen uskottavuus vastuullisuusasioissa syntyy konkreettisista teoista. Kun vastuullisuus on kaiken toiminnan perusta, luo se oivan pohjan kiinnostavalle, erottuvalle ja ennen kaikkea kestävälle viestinnälle ja markkinoinnille. Vastuullisuuden tulee olla ennen kaikkea yrityksen toimintaa ohjaava itseisarvo, josta viestinnän ja markkinoinnin keinoin rakennetaan kestävää yritysbrändiä.

Lue myös blogimme: Hölmöintä on viherpesun pelossa olla kertomatta mitään

Haluatko keskustella lisää? Ota rohkeasti yhteyttä!

Kirsi Nurmi
Director, Senior Consultant
kirsi.nurmi@valve.fi

kirsi-nurmi-2

 

Valveen toimitus