Kansainvälisen tason virtuaalitapahtuman ja showroomin luominen – Raute

Toimialan kokoaminen yhteen
Kun vaneriteollisuuden suurin vuotuinen tapahtuma Ligna koronatilanteen vuoksi peruuntui, Raute haistoi mahdollisuuden: se pystytti syntyneeseen tyhjiöön oman virtuaalitapahtumansa kootakseen toimialan yhteen. Samalla Raute jalkautti visionsa tapahtuman ja showroomin avulla. Alan suurimman messun peruuntuessa haluttiin kohdata sidosryhmät, nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat sekä tuottaa myyntiliidejä.
”Kun ollaan digitaalisessa maailmassa sisällä, haluttiin hyödyntää tilaisuus ja venyttää rajoja – tutkia mitä muuta digitaalinen kohtaaminen voi olla, kuin Teams-palavereita. Suunnittelu oli hyvin asiakaskeskeistä – jos asiakas ei pääse Lignaan, miten saadaan synnytettyä kokemus virtuaalisesti?”
Tapahtuman pystytys
Rautelle luotiin virtuaalitapahtuma, sisältöä eri kohderyhmille ja digitaalinen showroom, joka toimii alustana uusimpien tuotteiden ja palveluiden esittelylle sekä lisäosana nettisivuille. Showroom havainnollistaa tulevaisuuden vaneritehdasta, jossa ei ole ihmisiä eikä pölyä ja kaikki on dataohjattua.
Valveen tiimi vastasi tapahtumakokonaisuudesta: markkinoinnista, käsikirjoituksista, alustavalinnoista, HubSpotista ja integraatiosta showroomin ja eventin välillä.
Monta toimijaa, enemmän resursseja
Hyvän tapahtuman vaatimaa monipuolista osaamista löytyy harvoin yhdestä osoitteesta. Silti asiakkaalle oli tärkeää, ettei kaikkeen tarvitsisi ottaa erillistä toimittajaa. Valve voittikin tapahtuman vastuulleen osin siksi, että tapahtumaosaamisen lisäksi sisaryhtiö Wakeonelta löytyi kyky toteuttaa showroom.
”Kirsikkana kakun päällä se, että myös HubSpot-osaajat löytyivät samasta talosta”
Showroomin toteutus
Wakeone laati showroomin ja sen visuaalisen muodon. ”Asiakkaan kanssa mietittiin, millaisen kokemuksen kävijä voisi haluta. Kaikki yksityiskohdat onkin tarkkaan mietitty: ikkunoista kajastaa auringonnousu ja metsämaisema on siistirivistä viljeltyä metsää. Nyanssien kertominen tekstinä tai valokuvien kautta olisi työlästä”, Tommi Palvimo (CEO, Wakeone) avaa.
Tapahtuman lavastuksessa hyödynnettiin showroomin visualiikkaa ja asiakaspolut molempiin suuntiin tuli suunnitella tarkasti. ”Jos asiakas olisi shoppaillut showroomin, studiotuotannot ja tapahtuman eri tekijöiltä, olisi se saanut kasan eri projekteja, jotka eivät olisi olleet sukunäköisiä eikä käyttökokemus olisi sujuva”, Palvimo kertoo: ”Nyt työtä tehtiin läheisessä yhteistyössä. Avoimesti keskusteltiin kaikki läpi ja asiakas sai varhaisessa vaiheessa tuntea, että homma on hallussa.”
Katso alla oleva video ja uppoudu Rauten 3D-maailmaan!
Saavutukset
Kävijöiden määrä ja laatu ylittivät odotukset. Lisäksi monitoimittajaprojektin yhteistyö toimi erittäin hyvin.
Tarkemmat tiedot toteutuksesta ja tuloksista löydät Valveen webinaarista. Kuulet myös konkreettisia vinkkejä siitä, miten luoda kansainvälisen tason virtuaalitapahtuma sekä digitaalinen showroom.