Arttu Lindeman #oikeissatöissä – uudenlainen ja hauska tapa viestiä valtion infrahankkeesta - Väylävirasto
Suomen suurin tietyömaa Lahdessa ympäröi kauttaaltaan alueen lähikoulua. Haasteena oli saada ala- ja yläkoululaiset Väyläviraston tiedotuksen piiriin, jotta he seuraisivat työmaan edistymistä ja noudattaisivat sen aikaisia poikkeusreittejä ja turvallisuusohjeita. Nuoret tavoitettiin lopulta käyttämällä heille ominaisia kanavia ja viiteryhmiä: lahtelainen somevaikuttaja Arttu Lindeman lähti mukaan Youtube-kampanjaan, jossa humoristisilla, aiheisiin liittyvillä videoilla tarjottiin tietoa aiheesta ja ohjattiin nuoria mm tunneliräjäytysten edistymisestä kertovaan online-karttapalveluun.
Lähtötilanne
Lahden eteläinen kehätie on Väyläviraston massiivinen, keväällä 2017 käynnistynyt rakennushanke. Siihen liittyvä Liipolan tunnelityömaa ja rakennettava kehätie ympäröi väliaikaistiloissa toimivaa Launeen koulua. Koululaisten kulkureitillä sijaitsevan työmaan aikaisten sääntöjen noudattaminen ja turvallisen liikkumisen takaaminen oli viestinnän kärkitavoitteita.
Miten siis saada yhteys lahtelaisnuoriin, jotka eivät seuraa Väyläviraston verkkosivuja, Twitteriä tai Facebookia? Miten kertoa heille turvallisesta liikkumisesta työmaan lähellä, tarjota tietoa työmaan erilaisista vaiheista sekä ohjeistaa, miten tietunnelin louhinnan etenemistä voi seurata online-karttapalvelun kautta?
Ratkaisu
Nuorten tavoittamiseksi rakensimme Youtube- ja Instagram -kampanjan #oikeissatöissä. Kasvot kampanjalle antoi nuorten suosima tubettaja Arttu Lindeman, ja tarkoituksena oli saada mahdollisimman paljon katsojia videopätkille, joilta ohjattiin Lahden karttapalveluun ja tiehankkeen Facebook-kanavaan. Lindeman tutustui videoilla tietomallintamiseen, kävi työmaakaivinkoneen kyydissä, kokeili tunnelin poraamista, haastatteli koululaisia sekä tutustui karttapalveluun.
Julkaisimme videot orgaanisesti hankkeen Facebook-sivulla. Molempia videoita sponsoroitiin myös sivutykkääjien ulkopuolella. Youtubessa hyödynsimme ei-ohitettavia, noin 30 sekunnin mainosvideoita, joista maksettiin kokonaisten katseluiden perusteella.
Tulokset
Nuorison parissa suositun sosiaalisen median vaikuttajan kautta viesti välittyi kohderyhmälle tehokkaasti: Orgaaniset ja sponsoroidut julkaisut tavoittivat lähes 24 000 ihmistä Facebookissa, ja videota katsottiin Lindemanin omalla Youtube-kanavalla peräti 55 719 kertaa. Julkaisut ja videot keräsivät runsaasti myönteisiä kommentteja alueen nuorilta.
Youtube: 300 000 ihmistä katsoi previewn ja yli 55 000 ihmistä katsoi koko videon ja ne keräsivät paljon tykkäyksiä ja kommentteja
Instagram: 171 000 somettajaa näki Artun postauksia työpäivistään. Myös tämä julkaisumuoto kiinnosti: yhteensä yli 15 000 Artun seuraajaa tykkäsi postauksista ja lähes 150 intoutui kommentoimaan
Orgaaniset ja sponsoroidut postaukset tavoittivat lähes 24 000 ihmistä Facebookissa. Videot keräsivät todella paljon sitoutumisia – niitä mm. jaettiin 24 kertaa!
548 150
impressiota
8000 €
budjetti
55 000
katsoi koko videon
Kysy lisää vaikuttajaviestinnästä:
Marja-Leena Lehtimäki
Senior Communications Consultant +358 40 722 8558 marja-leena.lehtimaki@valve.fi
Kirsi Nurmi
Director, Senior Consultant +358 45 271 9559 kirsi.nurmi@valve.fi